حکومت افغانستان تدابیر لازم را برای جلوگیری از تقلب و تخلف در انتخابات نسنجیده بود
(last modified 1397-08-05T12:30:03+00:00 )
عقرب 05, 1397 17:00 Asia/Kabul

حکومت افغانستان و دست اندرکاران انتخابات تدابیر لازم را برای جلوگیری از تقلب و تخلف در انتخابات نسنجیده بودند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: حکومت افغانستان و دست اندرکاران انتخابات تدابیر لازم را برای جلوگیری از تقلب و تخلف در انتخابات نسنجیده بودند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با توجه به تجربه ای که در خصوص تقلب و تخلف در انتخابات ریاست جمهوری بدست آمد انتظار می رفت تدابیر لازم برای جلوگیری از آن در انتخابات بعدی اتخاذ شود اما چنین چیزی در انتخابات پارلمانی که پشت سرگذاشتیم مشاهده نشد.

وی افزود: از آنجایی که ساختار موجود چالش زا است و کمیسیون های انتخاباتی که به نام کمیسیون های مستقل می باشند در عمل استقلال لازم را نداشته و تحت فشارهای ارگ و برخی قدرت های دیگر بوده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی بحث بایومتریک یا شناسایی الکترونیک رای دهندگان هم که مطرح بود اگر به درستی استفاده می شد می توانست در شفافیت انتخابات موثر باشد اما مشکلاتی بوجود آمد از جمله اینکه گفته شده دستگاه های سیستم بایومتریک که قرار بود از آلمان خریداری شود چینی بوده اند هرچند مسوولان کمیسیون هم گفته اند اگر هم این دستگاه ها چینی بوده باشند از کیفیت لازم برخوردار بوده اند.

مختاری عنوان کرد که با وجود این کارشناسان گفته اند که در سیستم ضعف هایی وجود داشته و امکان تقلب از طریق این دستگاه ها وجود دارد. اما باز هم این امکان وجود دارد که در جهت شفاف سازی بهتر عمل شود، به هر صورت مهم افراد پشت دستگاه های بایومتریک است که باید امین باشند زیرا در غیر اینصورت امکان تقلب وجود دارد.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی دستگاه ها نیست بلکه مشکل در افراد و فرهنگ تقلب و تخلف است که ریشه دوانده و تعصبات قومی و نژادی هم آن را تشدید کرده، برنامه های کلان ملی را با چالش مواجه نموده اما برای اصلاح آن هم کار خاصی انجام نشده است. هرچند حکومت مدعی شد که خواسته های احزاب و جریان های سیاسی را در رابطه با راه اندازی سیستم بایومتریک در انتخابات عملی کرده اما حکومت اگر بخواهد می تواند مسیر انتخابات را تغییر دهد.

این فعال سیاسی با اشاره به بدرفتاری گروه های تروریستی با رای دهندگان و حتی قطع انگشت تعدادی از آنان گفت: حکومت باید امنیت مردم را تامین کند و زمانی که انتخابات برگزار می کند باید متوجه زوایای مختلف آن هم باشد، اولین حقی که مردم بر دولت دارند تامین امنیت است اما دیده می شود که احساس مسوولیتی در این خصوص وجود ندارد.

مختاری همچنان یادآور شد امریکایی ها سر و صدایی بلند کرده اند مبنی بر اینکه بصورت مستقیم با طالبان گفت و گو می کنند و از آن ها خواسته اند که در انتخابات اخلال نکنند و حسن نیت خود را نشان دهند تا برنامه صلح به خوبی پیش برود اما طالبان با این اقدامات خود اعلام کردند که نه این حکومت را به رسمیت می شناسند و نه به خواسته های امریکا وقعی می نهند.

وی با بیان اینکه با توجه به تجربه انتخابات ریاست جمهوری انتظار می رفت تدابیر اساسی برای جلوگیری از تقلب و تخلف در انتخابات پارلمانی اتخاذ شود اما چنین چیزی مشاهده نشد و به نظر نمی رسد در زمان باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری هم تغییر خاصی رونما شود، در عین حال ابراز امیدواری کرد که حکومت ضعف های موجود را مشاهده کند و اقدامات و تدابیر مناسبی را برای پیشگیری از تقلب و تخلف در انتخابات آینده اتخاذ کند.

 

کلیدواژه