عقرب 07, 1397 11:28 Asia/Kabul

هدف عربستان سعودی از ایجاد مراکز فرهنگی و دانشگاه ها در کشورهای اسلامی ترویج سلفی گری و افراطیت است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: هدف عربستان سعودی از ایجاد مراکز فرهنگی و دانشگاه ها در کشورهای اسلامی ترویج سلفی گری و افراطیت است. 

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در آغاز دوره جدید پس از طالبان در افغانستان کشورهای مختلف در امور مختلف تعهد همکاری سپردند و حکومت عربستان سعودی هم بیشتر متمایل به ایجاد مراکز فرهنگی و دانشگاهی بوده که آن ها هم افکار سلفی و افراطی را ترویج می کنند.

وی افزود: عربستان سعودی با این مراکز فرهنگی بیشتر به دنبال بهره برداری های سیاسی و ترویج سلفی گری در افغانستان است. زمانی هم که عربستان سعودی اعلام کرد می خواهد یک دانشگاه اسلامی در ولایت ننگرهار افغانستان بسازد به دنبال همین مساله بود زیرا طالبانی را هم که علیه دولت افغانستان می جنگیدند حمایت و تامین مالی می کند و از آنجایی که یکی از مراکز تمرکز طالبان ولایت ننگرهار بود سعودی ها می خواستند به نوعی رضایت و اعتماد آنان را جلب کنند.

این کارشناس فرهنگی در رابطه با تصمیم دولت عربستان سعودی برای ایجاد دانشگاه اسلامی در کابل به جای ننگرهار، عنوان کرد: پس از آنکه جامعه جهانی تصمیم گرفت در زمینه صلح افغانستان بیشتر تلاش کند و بر کشورهایی مانند عربستان سعودی و پاکستان که از طالبان حمایت می کنند بیشتر فشار بیاورد و آنان را مجبور کند اگر می خواهند کمکی بکنند باید به گونه سراسری باشد نه منوط به نقطه ای خاص، عربستان تصمیم گرفت این دانشگاه را در کابل ایجاد کند.

مولوی ضیایی یادآور شد: حکومت افغانستان هم کنترل لازم را بر مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و دینی ندارد در حالی که کنترل در این زمینه ها باید بیشتر باشد و به نیروهای اجنبی و افکار خلاف اعتقادات و باورهای این مردم اجازه ورود داده نشود.

به گفته این کارشناس افغان خارجی ها برنامه ها و اهداف خود را در افغانستان دنبال و در راستای آن سرمایه گذاری می کنند چنانکه امریکایی ها هم دانشگاهی در کابل ساخته اند، کویتی ها هم یک مرکز فرهنگی دارند و تعدادی از کشورهای دیگر نیز سرمایه گذاری هایی برای اهداف خود کرده اند. و این دولت افغانستان است که باید بر فعالیت های آنان نظارت داشته باشد.

وی اضافه کرد: اما به نظر می رسد نهاد خاصی وجود ندارد که از کار و فعالیت های مراکز فرهنگی کشورهای خارجی نظارت کند تا از مشکلات بعدی در این زمینه جلوگیری شود.

 

کلیدواژه