بحث تشکیل حکومت موقت در افغانستان در شرایط کنونی هیچ مبنا و اساسی ندارد
(last modified 1397-09-03T12:21:18+00:00 )
قوس 03, 1397 16:51 Asia/Kabul

بحث تشکیل حکومت موقت در این کشور که از سوی برخی محافل مطرح می شود در شرایط کنونی هیچ مبنا و اساسی ندارد

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: بحث تشکیل حکومت موقت در این کشور که از سوی برخی محافل مطرح می شود در شرایط کنونی هیچ مبنا و اساسی ندارد.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در حال حاضر اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از داغ ترین مسایل سیاسی مورد بحث در افغانستان است و مسئله تشکیل حکومت موقت چندان مطرح نیست.

وی با اشاره به برخی گمانه زنی ها در رابطه با تمایل طالبان برای تشکیل حکومت موقت گفت: اگر هدف دست یافتن به صلح است و طالبان شرط بگذارند که با ایجاد حکومت موقت به برنامه صلح می پیوندند و دست از خشونت برمی دارند، قابل بحث است اما چنین چیزی بصورت علنی از سوی این گروه نیز مطرح نشده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: امروز هیچ توجیه قانونی و حقوقی برای ایجاد حکومت موقت وجود ندارد به جز بحث ها و شایعات بی اساسی که در برخی محافل در مورد آن می شود و هیچ طرحی از سوی طالبان تاکنون در این مورد پیشنهاد نشده از زمانی هم که چنین مسئله ای از زبان زلمی خلیل زاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان مطرح شد، سیاستمداران افغان این اخبار را تکذیب کردند.

سلجوقی یادآور شد که در قانون اساسی افغانستان هم چیزی به نام حکومت موقت وجود ندارد، حکومت افغانستان هم هیچ دلیلی برای پذیرش این طرح نمی بیند زیرا حکومت موقت باید دلایل معتبر و مستند خود را داشته باشد، هدف از آن مشخص باشد و جامعه جهانی آن را تضمین کند.

وی با اشاره به برخی تلاش ها و اظهارات در مورد صلح در افغانستان گفت: زلمی خلیلزاد و منابع دیگری در امریکا هر روز اعلام می کنند که زمینه صلح در افغانستان امروز بیش از هر زمان دیگری مهیا است اما در روزهای اخیر که این بحث مطرح است و وی با طالبان در نقاط مختلف دیدار می کند حملات طالبان در مناطق مختلف شدت گرفته و هیچ نشانه ای از علاقمندی طالبان به برنامه صلح مشاهده نمی شود و دولت افغانستان هم به نتایج مثبت ادامه این گفت و گوها اعتقادی ندارد.

 

کلیدواژه