حکومت افغانستان قرار بود در کنفرانس ژنو گزارش پیشرفت های این کشور را ارایه کند
(last modified 1397-09-10T12:53:32+00:00 )
قوس 10, 1397 17:23 Asia/Kabul

حکومت وحدت ملی افغانستان بر اساس برنامه از قبل تعیین شده قرار بود در کنفرانس ژنو گزارش عملکرد و پیشرفت های این کشور در عرصه های مختلف را ارایه کند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: حکومت وحدت ملی افغانستان بر اساس برنامه از قبل تعیین شده قرار بود در کنفرانس ژنو گزارش عملکرد و پیشرفت های این کشور در عرصه های مختلف را ارایه کند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با کنفرانس ژنو برای حمایت از افغانستان که پیشتر برگزار شد، اظهار داشت: این نشست در ادامه کنفرانسی بود که در سال 2016 دایر شد و در آن از سوی کشورها و سازمان های کمک کننده، برای افغانستان تا سال 2020 مبلغ 15 میلیارد و 200 میلیون دالر تعهد کمک شد.

وی یادآور شد در آن زمان قرار شد که حکومت افغانستان در سال 2018 گزارشی از پیشرفت های خود در عرصه های مختلف و بویژه موضوعات از قبل مشخص شده از جمله در رابطه با از بین بردن فساد، موضوع زنان، دمکراسی و تامین امنیت ارایه کند.

به گفته این کارشناس سیاسی کشورهای شرکت کننده در نشست ژنو در حقیقت همان کمک کنندگان افغانستان بودند و بحث هم در خصوص چگونگی برقراری صلح، ثبات و پیشرفت افغانستان بود، اما اکنون برای همه مشخص شده که امریکا در اهداف اعلامی خود برای لشکر کشی به افغانستان یعنی برقراری صلح و امنیت، نابودی مواد مخدر و تروریزم و ترویج دمکراسی ناکام مانده است.

خروتی عنوان کرد: با وجود این از آنجایی که شکست امریکا در افغانستان شکست غرب محسوب می شود و ناکامی حکومت افغانستان هم به مثابه ناکامی غرب و امریکا است، شرکت کنندگان در نشست ژنو نمی خواهند وانمود کنند که نظام افغانستان ناکام است اما از نظر کشورهای منطقه و همسایگان، هم نظام این کشور ناکام بوده و هم کمک کنندگان نتوانسته اند به اهداف تعیین شده خود برسند.

این تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: یک نکته قابل توجه در کنفرانس ژنو این بود که حکومت افغانستان اعلام کرد، موضوع صلح با مخالفین این حکومت مشروط است و این صلح بدون قید و شرط نخواهد بود، آقای غنی شرایط آن را هم ذکر و عنوان کرد که روند صلح ممکن است تا پنج سال زمان را در بر بگیرد.

وی در مورد انتقاد برخی مقامات افغان از عملکرد امریکا و اینکه امریکایی ها جنگ را در افغانستان رها کرده اند نیز گفت: انتقاد کسانی که بر سر سفره امریکا نشسته اند از امریکایی ها، به طنز شبیه بوده و اظهارات آن ها بیشتر در محور منافع شخصی شان است و این در حالی است که بسیاری از مخالفین نظامی و سیاسی امریکا و نظام افغانستان از این نظام جدا شده و در جنگ نظامی و سیاسی با آن قرار دارند.

 

کلیدواژه