اقدام عملی پاکستان در زمینه همکاری با روند صلح افغانستان تاکنون مشاهده نشده است
(last modified 1397-09-17T12:29:16+00:00 )
قوس 17, 1397 16:59 Asia/Kabul

پاکستان همواره اعلام کرده که با روند صلح افغانستان همکاری می کند اما مهم اقدام عملی در این زمینه است که تاکنون مشاهده نشده است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: پاکستان همواره اعلام کرده که با روند صلح افغانستان همکاری می کند اما مهم اقدام عملی در این زمینه است که تاکنون مشاهده نشده است.

جمال الدین بدر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلام مقامات پاکستان در مورد همکاری در روند صلح افغانستان اظهار داشت: البته شرایط نسبت به گذشته تا حدی تغییر کرده، امریکا هم مانند سابق به جنگ فکر نمی کند و حتی زمزمه های خروج امریکایی ها از افغانستان مطرح است اگر اینطور باشد نیاز دارد که هماهنگی هایی با برخی متحدین خود در منطقه داشته باشد و پاکستان هم یکی از آن هاست.

وی افزود: ممکن است در رابطه با قضیه افغانستان بین امریکا و پاکستان اختلافاتی وجود داشته باشد اما تا زمانی که رضایت اسلام آباد جلب نشود واشنگتن هم اقدام خاصی در رابطه با مسایل افغانستان انجام نمی دهد و با توجه به اینکه بحث خروجش از افغانستان مطرح است به دنبال افزایش نقش پاکستان در قضایای افغانستان است.

والی سابق ولایت نورستان افغانستان عنوان کرد: در منطقه کشوری مانند پاکستان متحد نزدیک، فرمانبردار و پیاده کننده برنامه های امریکا وجود ندارد و طبیعی است که در مقاطع مختلف امتیازات و نقش هایی به آن کشور از سوی واشنگتن داده شود، در اینصورت و با توجه به رقابت هایی که پاکستان با برخی کشورهای منطقه از جمله هند دارد به نظر می رسد که پاکستان هم در زمینه صلح همکاری خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی گفت: جنگ افغانستان برای امریکا به طولانی ترین جنگ تبدیل شده و به دنبال صلحی است که دستاوردهای نسبی افغانستان هم زیر سوال نرود و مجبور است که با پاکستان که ارتباط نزدیکی با طالبان دارد کنار بیاید و امتیازاتی را هم که آن کشور می خواهد، بدهد.

به گفته بدر از سوی دیگر پاکستان خلاف هند که معمولاً فقط با دولت های افغانستان ارتباط داشته، با گروه های مختلف در ارتباط بوده و جنجال هایی هم که در افغانستان رونما می شود معمولاً به پاکستان ارتباط دارد.

این فعال سیاسی افغان اظهار کرد: البته پاکستان خواسته هایی دارد که قابل پذیرش برای هیچ یک از دولت های افغانستان نبوده و نیست، به عنوان مثال می خواهد سیاست خارجی دولت کابل با اسلام آباد هماهنگ باشد که یک نمونه آن چگونگی روابط کابل و دهلی نو است و این در حالی است که پاکستانی ها خودشان با هند که مشکل هم دارند، تجارت می کنند اما به افغانستان اجازه نمی دهند که از طریق پاکستان با هند تجارت کند، این مساله حتی انتقادهایی را هم در درون پاکستان درپی داشته است.

وی اضافه کرد: به هر صورت پذیرش بعضی از خواسته های پاکستان از سوی دولت افغانستان ناممکن است اما بعضی از خواسته ها قابل بحث است و امکان تفاهم در مورد آن ها وجود دارد.

 

کلیدواژه