در مساله صلح افغانستان باید نظر کشورهای موثر و متاثر منطقه در این زمینه هم جلب شود
(last modified 1397-09-17T14:16:50+00:00 )
قوس 17, 1397 18:46 Asia/Kabul

در صورتی که اراده ای برای برقراری صلح در افغانستان وجود داشته باشد باید علاوه بر طرف های اصلی نظر کشورهای موثر و متاثر منطقه در این زمینه هم جلب شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که اراده ای برای برقراری صلح در افغانستان وجود داشته باشد باید علاوه بر طرف های اصلی نظر کشورهای موثر و متاثر منطقه در این زمینه هم جلب شود.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به روسیه و دیدارش با معاون وزارت خارجه و ضمیر کابلف نماینده روسیه در امور افغانستان، اظهار داشت: مساله صلح افغانستان هم بعد منطقه ای پیدا کرده و هم بعد بین المللی و اگر اراده ای برای برقراری صلح در افغانستان وجود داشته باشد نه تنها با طرف های اصلی یعنی حکومت افغانستان و طالبان بلکه باید با کشورهای همجوار افغانستان و کشورهای منطقه که از وضعیت کنونی به نوعی متاثر هستند هماهنگی و همسویی بوجود آید.

وی افزود: در صورتی که امریکایی ها بخواهند مساله صلح افغانستان به نتیجه برسد به گونه ای باید رضایت روس ها و هم پیمانانش و نیز دیگر کشورها که در قضایای افغانستان موثر و متاثر هستند را هم جلب کنند اما هنوز باید منتظر ماند تا جزئیات گفت و گوهای مقامات امریکایی و روسی در این زمینه منتشر شود. اما به هر صورت روس ها می خواهند که ضمانت ها و اطمینان لازم در رابطه با کشورهای آسیای میانه و دیگر منافع روسیه در نظر گرفته شود.

اخلاقی با اشاره به انتشار خبرهایی در مورد دیدار خلیلزاد با نمایندگان طالبان در پاکستان و اینکه نتایج خاصی از این دیدارها حاصل نشده، گفت: مسله به اینجا ختم نمی شود و با توجه به اظهاراتی که مقامات امریکایی در زمینه مذاکرات صلح افغانستان داشته اند و نماینده ویژه در این رابطه تعیین کرده اند تصمیم آن ها بر این است که روند مذکور را به نتیجه برسانند و طبیعی است که رسیدن به صلح به آسانی میسر نیست.

وی اضافه کرد: این روند نیاز به گذشت زمان دارد و ممکن است برخی تبادل امتیازات هم در میان باشد و اگر امریکایی ها بخواهند روند صلح افغانستان به نتیجه برسد باید با مقامات سایر کشورهای همسایه افغانستان هم دیدارها و گفت و گوهایی داشته باشند.

 

کلیدواژه