در دوره حکومت وحدت ملی افغانستان آمار تلفات نظامیان و غیرنظامیان بیشتر شده است
(last modified 1397-09-18T10:54:05+00:00 )
قوس 18, 1397 15:24 Asia/Kabul

در دوره حکومت وحدت ملی افغانستان آمار حملات مخالفین مسلح و تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغان بیش از حکومت های قبلی در این کشور بوده است

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: در دوره حکومت وحدت ملی افغانستان آمار حملات مخالفین مسلح و تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغان بیش از حکومت های قبلی در این کشور بوده است.    

محمود حکیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گزارش اخیر موسسه اقتصاد و صلح در مورد تلفات انسانی در سطح جهان که از کاهش 27 درصدی آمار تلفات در سطح جهان و افزایش تلفات انسانی در افغانستان در سال 2017 گزارش داده شده و بخش عمده آن را هم در نتیجه حملات تروریستی بویژه از سوی گروه داعش دانسته اظهار داشت: از زمان آغاز به کار حکومت وحدت ملی افغانستان، حملات مسلحانه و انفجاری همواره رو به فزونی بوده است.

وی افزود: این حملات حتی به داخل آموزشگاه ها و مساجد رسیده، در حکومت های قبلی هم انفجار و جنگ وجود داشته اما به اندازه ای که در دوران حکومت وحدت ملی مشاهده شده، نبوده است، اکنون این حملات به درب خانه های مردم رسیده است.

این کارشناس افغان عنوان کرد: در افغانستان با دو چالش خطرناک مواجه هستیم، یکی ورود تروریست ها به داخل محلات و کوچه ها و دیگر اینکه بارها اتفاق افتاده که نیروهای امنیتی و دفاعی وقتی از سوی مخالفان مسلح محاصره می شوند تا هفته ها کسی به سراغشان نمی رود و بصورت دست جمعی کشته می شوند.

حکیمی یادآور شد که اکنون تروریست ها و حامیان آن ها می خواهند امنیت را بیش از پیش با مشکل مواجه کنند، به گونه ای که حتی دانش آموزان نتوانند به مدرسه بروند چنانکه چندی پیش به منطقه خاص ارزگان، مالستان و جاغوری حمله کردند.

وی تصریح کرد: ولسوالی جاغوری وضعیتی دارد که در آن علاوه بر مدارس ابتدایی و متوسطه بیش از 120 لیسه (دبیرستان) وجود دارد، مردمی هستند که بیش از هرچیز به آموزش فکر می کنند و رویه خوبی هم با مناطق همجوار خود دارند، از حکومت وحدت ملی باید پرسید که چه چیزی سبب می شود یک لشکر جاهل به ولسوالی هایی که امن و مدنی هستند و مردم آن سرگرم کار و آموزش و پرورش هستند حمله کند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: به نظر می رسد که حکومت وحدت ملی یک حکومت غیر متعارف است، زیرا از دل یک انتخابات شفاف و بر اساس آراء مردم به میان نیامده، یک حکومت توافقی است و هر روز یک بحران جدید در آن بوجود می آید.

وی اضافه کرد: پیروان مذاهب مختلف در افغانستان در طول تاریخ با مسالمت در کنار یکدیگر زندگی می کنند اما اکنون داعش و حامیانش به دنبال ایجاد اختلاف مذهبی هستند، به همین دلیل حملات گسترده ای انجام می شود چنانکه به مساجد حمله می شود و نشست علمای افغانستان مورد حمله قرار می گیرد. آن ها فکر می کنند که با ایجاد اختلافات مذهبی می توانند به اهداف خود برسند.

 

کلیدواژه