میزان 03, 1395 13:24 Asia/Kabul

سازمان های حقوق بشری در برابر توافقنامه صلح حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی افغانستان سکوت نکنند

کارشناس سیاسی سیاسی افغان تاکید کرد: سازمان های حقوق بشری جهانی نباید در برابر توافقنامه صلح حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی افغانستان سکوت کنند.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به واکنش سازمان دیده بان حقوق بشر به توافقنامه صلح حکومت وحدت ملی افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و بی حرمتی خواندن آن به قربانیان جنگ افغانستان گفت: موضع و واکنش سازمان دیده بان حقوق بشر در این مورد هرچند دیر هنگام اما قابل استقبال است.

وی تصریح کرد: در زمانی که زمزمه های این توافق وجود داشت و گفت و گو ها در مورد آن صورت می گرفت سازمان دیده بان حقوق بشر خاموش بود و واکنشی نداشت و حالا که نهایی شده و به امضا رسیده واکنش نشان داده و موضع خود را اعلام کرده است.

دره ای عنوان کرد: مردم همواره به عدالت می اندیشند و اگر قرار باشد عدالت زیر پا شود یک بحران فکری بوجود می آید دولت افغانستان هم باید خواسته های مردم را در نظر می گرفت و به عنوان نماینده مردم اقدام می کرد.

این کارشناس افغان گفت: اگر بحث عفو و بخشش هم باشد باید از سوی مردم صورت بگیرد اما مردم در حاشیه قرار می گیرند و دولتمردان برای بازی های سیاسی خودشان اقداماتی انجام می دهند که البته از حافظه تاریخی مردم به دور نخواهد ماند. این بحث باید جدی گرفته شود و اگر سیاستمداران نمی توانند کاری در جهت تامین عدالت بکنند، جامعه جهانی و سازمان های بین المللی حقوق بشری باید این مسایل را پیگیری کنند.

کلیدواژه