حکومت افغانستان در سال 2018 در رابطه با تامین امنیت، هیچ دستاوردی نداشته است
(last modified 1397-10-11T09:22:31+00:00 )
جدی 11, 1397 13:52 Asia/Kabul

حکومت افغانستان در سال 2018 در بخش امنیتی کاملاً ناکام بوده، هیچ دستاوردی نداشته و نتوانسته امنیت اتباع خود را تامین کند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: حکومت افغانستان در سال 2018 در بخش امنیتی کاملاً ناکام بوده، هیچ دستاوردی نداشته و نتوانسته امنیت اتباع خود را تامین کند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: تلفات غیرنظامیان، تعداد مجروحان غیرنظامی و میزان تخریب خانه های مردم در افغانستان در سال 2018 بی سابقه بوده است.

وی افزود: تا زمانی که در یک کشور امنیت برقرار نباشد، استقلال کافی وجود نداشته باشد و حکومت نتواند بدون مشورت با کشورهای کمک کننده تصمیم گیری کند نمی تواند عنوان کند که دستاوردهایی داشته است.

این کارشناس افغان گفت: به لحاظ سیاسی در ابتدا به نظر می رسید که حکومت وحدت ملی به سوی از هم پاشیدگی پیش می رود ضمن اینکه مشکلاتی هم در روابط رهبران سیاسی کشور پیش آمده بود اما آهسته آهسته این روابط ترمیم شد و به سوی صمیمیت هم پیش رفت، به لحاظ اقتصادی هم در سال 2018 افغانستان از طریق بندر چابهار و راه لاجورد با برخی دیگر از کشورها متصل شد.

به گفته این کارشناس افغان موضوع آب هم از مسایل عمده افغانستان است که برخی همسایگان نیز در آن سهیم هستند، دولت افغانستان در این سال توانست در جهت مدیریت آب اقداماتی انجام دهد و در رابطه با سد سازی هم برنامه هایی روی دست بگیرد.

خروتی اظهار داشت تلفات نیروهای نظامی خارجی در افغانستان در سال 2018 نسبت به سال های قبل کمتر بوده و از این لحاظ برای آن ها سال خوبی بوده است، از سوی دیگر برخی کشورهای خارجی مواد معدنی و زیر زمینی بیشتری را از افغانستان بویژه از ولایت هلمند انتقال دادند.

وی یادآور شد: دونالد ترامپ در مصاحبه ای که به زودی از روی تلکس های خبری برداشته شد گفته بود ما میلیاردها دالر به افغانستان کمک کردیم آیا نمی توانیم در معدن لتیوم این کشور شریک شویم و این  در حالی است که لتیوم افغانستان از بهترین مواد معدنی و بسیار با ارزش دنیا محسوب می شود.

 

کلیدواژه