طرف اصلی معادله جنگ یا صلح افغانستان تنها حکومت این کشور است
(last modified 1397-10-17T14:26:47+00:00 )
جدی 17, 1397 18:56 Asia/Kabul

طرف اصلی که می تواند معادله افغانستان را به سوی جنگ یا صلح بکشاند تنها حکومت افغانستان است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: طرف اصلی که می تواند معادله افغانستان را به سوی جنگ یا صلح بکشاند تنها حکومت افغانستان است.

اکبر جاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات مقامات طالبان مبنی بر اینکه با حکومت افغانستان مذاکره نمی کنند و فقط با امریکایی ها مذاکره می کنند، گفت: هرچند کشورهای دیگر در قضایای افغانستان نقش هایی دارند اما این دولت افغانستان است که تعیین کننده است و اگر طالبان به دنبال صلح و آرامش هستند باید با این دولت مذاکره کرده و به صلح برسند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از نود درصد جنگ در افغانستان بین حگومت این کشور و طالبان مسلح است و اگر طالبان می گویند که با امریکا می جنگند اشتباه است. در داخل افغانستان طالبان با نیروهای امنیتی و نیروهای امنیتی با طالبان در جنگ هستند بنابراین گفته طالبان مبنی بر اینکه نمی خواهند با حکومت افغانستان مذاکره کنند و فقط با امریکایی ها مذاکره می کنند منطقی نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که طالبان به دنبال حل مشکل افغانستان باشند باید بدانند که هیچ گزینه دیگری به جز گفت و گو با حکومت افغانستان ندارند، بهترین راه حل مشکل افغانستان هم گفت و گوهای بین الافغانی است، طالبان هم باید مواضع خود را تغییر دهند و اگر می خواهند مشکلات حل شود با حکومت و احزاب سیاسی افغانستان گفت و گو کنند. ضمن اینکه در شرایط کنونی لازم است که طرفین درگیری انعطاف پذیری داشته باشند تا زمینه های صلح عادلانه و فراگیر فراهم شود.

جاهد عنوان کرد: کشورهای منطقه و جهان هم هر یک در قضیه افغانستان نقش و سهم خود را دارند طالبان نیز با آن ها گفت و گوهایی می کنند اما طرف اصلی که می تواند معادله را به سوی جنگ یا صلح بکشاند حکومت افغانستان است و طرفین درگیر برای پایان دادن به مشکلات باید گفت و گوهای بین الافغانی را راه اندازی کنند.

وی اضافه کرد: جنگ افغانستان طی چند دهه گذشته پیچیدگی های خاص خود را داشته و صلح این کشور هم از این پیچیدگی ها مستثنی نیست، اما در رابطه با گفت و گوهای صلح تجربیات مثبتی هم وجود دارد چنانکه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در نتیجه همین گفت و گوها به دولت افغانستان پیوست بنابراین از تجارب گذشته هم می توان برای دستیابی به صلح استفاده کرد.

 

کلیدواژه