دلو 11, 1397 16:37 Asia/Kabul

بر اساس اسناد و شواهد موجود نیروهای داعش بدون همکاری و هماهنگی امریکایی ها نمی توانستند در افغانستان مستقر شوند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای ایرانی گفت: بر اساس اسناد و شواهد موجود نیروهای داعش بدون همکاری و هماهنگی امریکایی ها نمی توانستند در افغانستان مستقر شوند.

سید حسام الدین رضوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به عملیات ویژه اخیر نیروهای امریکایی ها برای نجات فرماندهان داعش در افغانستان که از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شد، اظهار داشت: از زمانی که بحث حضور نیروهای داعش در افغانستان مطرح شده بحث انتقال و حمایت آن ها توسط نیروهای امریکایی هم مطرح بوده است.

وی افزود: اسناد و مدارک زیادی هم در این زمینه منتشر شد که زیاد مورد توجه قرار نگرفت، حتی زمانی که نیروهای طالبان و داعش در شمال افغانستان باهم درگیر شدند نیروهای امریکایی مواضع طالبان را بمباران کردند و فرماندهان داعش را هم با هلیکوپتر از معرکه خارج کردند، این درگیری ها بیشتر بین ملا صمد از فرماندهان طالبان و ملا ننگیالی از فرماندهان داعش رخ می داد. در جنوب افغانستان هم چنین مسایلی رخ داده و امریکایی ها به نفع داعش در برابر طالبان اقدام کرده اند.

به گفته این خبرنگار نزدیک به خبرگزاری تسنیم بحث حضور نیروهای طالبان در شمال افغانستان برای امریکایی ها مهم بود و پس از آنکه یکی از فرماندهان طالبان در حمله هوایی نیروهای امریکایی در این منطقه کشته شد، بحث حضور نیروهای داعش در شمال افغانستان مطرح شد و مولوی حبیب الرحمن رهبری داعش را در شمال افغانستان و بویژه در ولایت جوزجان به عهده گرفت، همزمان اخباری منتشر شد که نیروها و فرماندهان داعش از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می شوند.

رضوی عنوان کرد که در این زمینه دو سوال وجود داشت یکی اینکه چطور آن ها به افغانستان منتقل می شوند و دیگر اینکه چگونه در میدان نبرد قرارمی گیرند. بر اساس اطلاعات موجود آن ها از طریق زمینی به ترکیه و از آنجا بصورت هوایی به کابل منتقل می شدند و بعید است در داخل افغانستان هم بدون کمک و هماهنگی نیروهای خارجی بویژه امریکایی ها به نقاط مختلف این کشور منتقل شده باشند.

وی تصریح کرد: فرودگاه ها در افغانستان و بویژه فرودگاه کابل تحت کنترل امریکایی ها است و آن ها هر رفت و آمدی را کنترل می کنند بنابراین بدون همکاری و هماهنگی آنان نیروهای داعش قادر به حضور و رفت و آمد در افغانستان نبوده و نیستند.

 

کلیدواژه