حکومت امریکا؛ به دنبال خروج آبرومندانه نیروهایش از افغانستان
(last modified 1397-11-15T12:58:32+00:00 )
دلو 15, 1397 17:28 Asia/Kabul

حکومت امریکا به دنبال خروج آبرومندانه نیروهایش از افغانستان است و مذاکرات با طالبان را هم به همین منظور پیگیری می کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حکومت امریکا به دنبال خروج آبرومندانه نیروهایش از افغانستان است و مذاکرات با طالبان را هم به همین منظور پیگیری می کند.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها در افغانستان به اهداف مورد نظر خود نرسیدند و در حقیقت در این کشور شکست خوردند، دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی امریکا هم تاجر پیشه است، سیاست امریکا را با تجارت آمیخته و تلاش می کند که هزینه های جنگ افغانستان را به حداقل برساند بنابراین کاخ سفید درصدد است که به تدریج نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و در همین راستا مذاکرات مستقیم را با گروه طالبان آغاز کرده است.

وی افزود: چند دور نشست بین هیات های امریکایی و طالبان در قطر انجام شده تا توافقی بین آنان صورت بگیرد که بر اساس آن امریکایی ها با حفظ آبرو بتوانند نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند، اما اینکه این توافق چه زمانی حاصل می شود و چه تعداد نیرو از افغانستان خارج خواهند شد هنوز مشخص نیست.

این استاد دانشگاه در کابل با اشاره به اینکه در نشست های قطر و نشستی که قرار است در مسکو برگزار شود از نمایندگان حکومت افغانستان دعوت نشده گفت: طرف اصلی جنگ و صلح حکومت افغانستان است بنابراین نشست های صلح هم باید با حضور نمایندگان حکومت صورت بگیرد و مذاکرات باید در نهایت بین الافغانی باشد تا بتواند برقراری صلح و ثبات را در افغانستان تضمین کند. حکومت افغانستان هم مذاکرات پنهانی و بدون حضور خود را قبول ندارد و اعتراضات جدی به این روند داشته است.

امینی با اشاره به اظهارات مقامات طالبان مبنی بر اینکه به فکر انحصار قدرت در افغانستان نیستند گفت: مقامات حکومت افغانستان هم بارها اعلام کرده اند که حاضرند با طالبان پشت میز مذاکره بنشینند، تا زمانی هم که طالبان حاضر به گفت و گوی مستقیم با حکومت افغانستان نباشند مشکلات حل نخواهد شد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به نشست مسکو هم گفت: در گذشته نیز نشست هایی در رابطه با صلح افغانستان در مسکو برگزار شده، پس از آنکه حکومت امریکا اعلام کرد حاضر است پس از به نتیجه رسیدن گفت و گوها با طالبان نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، روسیه به عنوان رقیب سرسخت امریکا بیشترین تلاش را دارد تا بتواند در تحولات افغانستان نقش داشته باشد از همین روی نشست های پی درپی را در این زمینه برگزار می کند.

وی تصریح کرد: در نشست پیش رو در مسکو هم تعدادی از نمایندگان احزاب سیاسی و چهره های مشخصی از افغانستان دعوت شده اند تا راهکارهایی برای حل بحران افغانستان جستجو شود، اما روسیه اگر می خواهد در قضایای افغانستان نقشی داشته باشد باید تلاش کند که زمینه نشست های بین الافغانی را فراهم کند در غیر اینصورت چه نشست ها از سوی امریکایی ها برگزار شود و چه از سوی روس ها، راه حل نهایی به دست نخواهد آمد.

 

کلیدواژه