دلو 30, 1397 13:46 Asia/Kabul

شرکت تاجران و تولید کنندگان افغانستانی محصولات زراعتی ارگانیک در نمایشگاه دبی را فرصت مناسبی برای عرضه بین المللی محصولات افغانستان دانست

کارشناس و فعال اقتصادی افغان شرکت تاجران و تولید کنندگان افغانستانی محصولات زراعتی ارگانیک در نمایشگاه محصولات زراعی در مرکز تجارت جهانی دبی را فرصت مناسبی برای عرضه بین المللی محصولات افغانستان دانست.

عبدالرفیق احمدیار که خود در این نمایشگاه حضور دارد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از آنجا که نمایشگاه گلفوود یک نمایشگاه بین المللی است و از سراسر دنیا تاجران و بازرگانان حضور دارند حضور افغانستان در این نمایشگاه جزء فرصت های استثنایی است که محصولات صادراتی خود را به دنیا بشناساند.

وی افزود: افغانستان محصولات منحصر به فردی هم دارد که مورد استقبال قرار می گیرد و اگر دولتمردان ما به محصولات زراعتی توجه کنند محصولات زراعتی تولیدی در افغانستان کم نظیر است و می تواند منبع ایجاد اشتغال و ورود ارز به کشور باشد و زمینه ای هم برای برقراری امنیت در کشور شود.

به گفته این کارشناس افغان در اینصورت به جای اینکه در شهرها و روستاهای ما جنگ جریان داشته باشد مردم می توانند به سمت تولید محصولات ارگانیک بروند، محصولاتی که بصورت طبیعی تولید می شود و بیشتر محصولات افغانستان هم از این دسته هستند و در دنیا هم مشتری خاص خود را دارد.

احمدیار یادآور شد که در نمایشگاه دبی تعدادی از غرفه داران از داخل افغانستان آمده اند و تعدادی هم کسانی هستند که در دبی فعالیت تجاری دارند که همه عرضه کننده هستند اما بازدیدکنندگان از سراسر دنیا می باشند.

این فعال اقتصادی افغان با بیان اینکه تاجران و بازرگانان افغان در دبی در بسیاری زمینه ها از جمله در زمینه پرزه جات (لوازم یدکی) خودروها، لوازم دست دوم خودرو، پارچه، نساجی و ساختمانی فعال هستند عنوان کرد: تاجران افغانستانی در دبی با چالش های خاصی مواجه نیستند اما یک مشکل عمده آنان ارتباط با کشور خودشان است به گونه ای که اگر کالاهایی به افغانستان ارسال می کنند در نقل و انتقال پول و حمل و نقل مشکلاتی وجود دارد که دولتمردان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند.

گفتنی است: در نمایشگاه محصولات زراعتی دوبی، در نمایشگاه گلفوود"GulFood "۲۸ غرفه به افغانستان اختصاص یافته که در آن زعفران، میوه‌جات، مواد لبنی و دیگر تولیدات زراعتی افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان گفته است که در یک سال گذشته، از افغانستان به ارزش ۳۰ میلیون دالر صادرات زراعتی، به امارات متحده عربی صورت گرفته است.

 

کلیدواژه