حوت 01, 1397 16:05 Asia/Kabul
  • پاکستان و عربستان سعودی مانند گذشته در ایجاد مشکل برای افغانستان هماهنگ هستند

پاکستان و عربستان سعودی مانند گذشته در رابطه با افغانستان و ایجاد مشکل برای این کشور هماهنگ هستند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: پاکستان و عربستان سعودی مانند گذشته در رابطه با افغانستان و ایجاد مشکل برای این کشور هماهنگ هستند.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر "محمد بن سلمان"ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان اظهار داشت: به نظر می رسد این کشورها در کنار برنامه های مشترک خود برنامه هایی هم علیه افغانستان دارند.

وی تصریح کرد: گروه طالبان ابتدا در پاکستان شکل گرفت و در منطقه اسپین بولدک قندهار فعالیت های خود را علیه حکومت مجاهدین در افغانستان آغاز کرد، در آن زمان "آی اس آی" یا سازمان استخبارات اردوی پاکستان از این گروه حمایت کرد و بصورت کلی و در یک استراتژی آشکار پاکستان و عربستان سعودی برای براندازی حکومت نوپای مجاهدین افغانستان اقدام کردند.

به گفته این کارشناس افغان حالا هم که بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان سفر و قرارداد پروژه های توسعه ای آن کشور را امضا کرده نشان دهنده آن است که اهداف پاکستان و عربستان سعودی نسبت به گذشته از جمله در رابطه با افغانستان تغییری نکرده است.

مولوی ضیایی عنوان کرد: آن ها اهداف شومی نسبت به افغانستان دارند و می خواهند افغانستان و نسل سربلند این کشور را بر اساس برنامه ها و استراتژی های خود تحت فشار قرار دهند اما این مساله امکان پذیر نیست.

وی افزود: اما عربستان سعودی تاکنون افغانستان را نشناخته همانگونه که پاکستان نشناخت و گرفتاری های زیادی پیدا کرد، این گرفتاری ها دامن عربستان سعودی را هم خواهد گرفت ضمن اینکه دیگر آزادیخواهان و حق طلبان جهان هم در آینده گریبان سران عربستان سعودی را گرفته و احقاق حق خواهند کرد.

 

کلیدواژه