حوت 14, 1397 18:50 Asia/Kabul

فساد در دستگاه های حکومتی افغانستان بصورت گسترده ای وجود دارد و نهادهای خارجی هم نقش عمده ای در گسترش فساد در بخش های مختلف این کشور دارند

استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: فساد در دستگاه های حکومتی افغانستان بصورت گسترده ای وجود دارد و نهادهای خارجی هم نقش عمده ای در گسترش فساد در بخش های مختلف این کشور دارند.

سیف الدین سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نمونه های زیادی وجود دارد که قراردادهایی منعقد شده و شرکت هایی که قراردادها را امضا کرده اند فعالیت مناسبی نداشته اند و گاهی اوقات هم اصلاً شرکتی وجود نداشته و یا وجود داشته و فرار کرده اند.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل گفت: از جمله ی نمونه ها شرکت های ساخت و سازی بود که قرارداد ساخت جاده میمنه-بادغیس و جاده حلقوی افغانستان را امضا کردند اما هیچ گاه این پروژه ها را به ثمر نرساندند و فرار کردند.

وی افزود: بسیار اتفاق افتاده که نهادهای خارجی با استفاده از نفوذی که در دستگاه حکومت دارند قراردادهای پروژه ها را از آن خود کرده اند و چون در افغانستان نبوده اند آن ها را به شرکت های دوم و سوم واگذار کرده اند و بخش زیادی از نارسایی ها در بازسازی افغانستان ناشی از اینگونه پروژه ها و قراردادها بوده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی یک نمونه دیگر، بازرسی و ارزیابی یک موسسه انگلیسی از وضعیت کابل بانک یک هفته قبل از ورشکستگی آن بود که وضعیت این بانک را عادی اعلام کرده بود. این مساله نشان می دهد در جایی که مسایل پولی بر اساس معیارها نیست و محاسبات بصورت دقیق انجام نمی شود برخی نهادهای بیرونی هم تشویق می شوند که وارد چنین بازاری شوند و به غارت بپردازند. غربی ها که اقتصاد محور بوده و نگاهشان بیشتر به مسایل مالی و پولی است در کشوری مانند افغانستان این بازی ها را به راه می اندازند.

سیحون یادآور شد: در سال 2006 زمانی که معاون بانک جهانی به افغانستان آمد و مطالعاتی انجام داد به صراحت اعلام کرد که چهل درصد پروژه های توسعه ای برای ایجاد زیرساخت های افغانستان توسط نهادهای بین المللی غارت شده اند و یک دزدی آشکار در افغانستان جریان دارد.    

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: بازرسان امریکایی هم که از نهادهایی مانند "سیگار" به افغانستان می آیند متوجه می شوند که بیشترین فساد در نهادهای خارجی وجود دارد. به عنوان مثال USAID یا نهاد کمک رسانی امریکا برای کشورهایی مانند افغانستان از دهه 60 میلادی تاکنون حسابرسی شفافی نداشته است. بنابراین چنین نهادهایی پول دریافت می کنند و آن را غارت و حیف و میل می کنند و در عین حال اسناد جعلی هم درست می کنند که گویا پول ها را به مصرف رسانده اند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی افرادی در رده های مختلف حکومت که با بازی های این نهادها و زد و بندهای آن ها با نهادهای حکومتی افغانستان آشنا هستند و می خواهند آن ها را افشا کنند با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

 

کلیدواژه