حوت 26, 1397 12:33 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مطرح و مقتدر در منطقه می تواند نقش موثری در روند صلح افغانستان داشته باشد

عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مطرح و مقتدر در منطقه می تواند نقش موثری در روند صلح افغانستان داشته باشد.

محمد اسماعیل قاسمیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر محمد عمر داودزی نماینده رئیس جمهور افغانستان در امور صلح به تهران و دیدارش با مقامات ایرانی اظهار داشت: کشورهای منطقه بویژه ایران که از زمان کنفرانس اول "بن" با افغانستان همکاری داشته می توانند نقش سازنده ای در روند صلح افغانستان ایفا کنند ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران یک نگاه درازمدت و مثبت در رابطه با منطقه، صلح، حاکمیت و استقلال کشورهای منطقه دارد که به نفع همه است.

مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان عنوان کرد: وقتی کشورهایی از هزاران مایل دورتر اعلام می کنند که در افغانستان و منطقه منافع دارند طبیعی است که کشورهای همسایه و منطقه منافع امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند نقش کشورهای همسایه و منطقه را در برقراری صلح پایدار و عادلانه در افغانستان قابل انکار نیست.

قاسمیار اظهار کرد: با مشترکات فراوان دینی، فرهنگی، زبانی و تاریخی بین دو کشور ایران و افغانستان سرنوشت دو کشور هم مشترک است و وجود مشکلات در یک کشور دامن کشور دیگر را هم می گیرد از اینرو همکاری ها در زمینه برقراری صلح ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به برخی دیدگاه های خاص در میان طالبان که تلاش ها برای صلح این گروه با حکومت جریان دارد، گفت: شنیده شده که از سوی طالبان برخی تعصبات مذهبی نشان داده شده در حالیکه باید توجه داشت بیش از هشت میلیون نفر از جمعیت افغانستان پیرو مذهب جعفری هستند و سال ها تلاش صورت گرفته که وحدت و اخوت اسلامی تامین و زمینه برای رسمی شدن مذهب جعفری در قانون اساسی فعلی آماده شود.

این عضو شورای عالی صلح افغانستان تاکید کرد: این مساله از جمله حقوق اساسی میلیون ها نفر از مردم ما است و هر کس آن را نادیده بگیرد به این معنا است که جمع زیادی از جمعیت را در نظر نمی گیرد بنابراین یکی از کشورهایی که می تواند در این زمینه از جایگاه خود استفاده کند و تاثیرگذار باشد جمهوری اسلامی ایران است.

 

کلیدواژه