حکومت افغانستان می خواهد از پارلمان جدید به عنوان نیرویی در گفت و گوهای صلح استفاده کند
(last modified 1397-12-28T07:58:36+00:00 )
حوت 28, 1397 12:28 Asia/Kabul

حکومت افغانستان به دنبال تشکیل پارلمان جدید است تا از آن به عنوان نیرویی قوی در جریان گفت و گوهای صلح استفاده کند

عضو پارلمان افغانستان گفت: حکومت افغانستان به دنبال تشکیل پارلمان جدید است تا از آن به عنوان نیرویی قوی در جریان گفت و گوهای صلح استفاده کند.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم کمیسیون جدید انتخابات افغانستان برای اعلام تقویم جدید انتخاباتی برای ولایت غزنی در حالی که هنوز نتایج انتخابات پارلمانی کابل اعلام نشده اظهار داشت: بنا به سفارش حکومت، این کمیسیون برای اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و تشکیل پارلمان عجله دارد.

وی افزود: کمیسیون جدید انتخابات فاقد هرگونه تجربه امور انتخاباتی است و تعدادی از اعضای آن هم قربانی تقلب های گسترده انتخابات گذشته بوده اند اما به دلایل سیاسی و فشارهایی که برای افتتاح پارلمان جدید وجود دارد تا نیرویی هم برای حکومت فعلی در  گفت و گوهای صلح باشد، به آن ها گفته شده که بصورت فوری سرنوشت انتخابات پارلمانی را مشخص کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی از اینرو اعضای کمیسیون جدید انتخابات هم تلاش دارند که بررسی های اندکی از کار کمیسیون قبلی داشته باشند و نتایج انتخابات پارلمانی را سریعتر اعلام کنند بدون اینکه به واقعیت ها توجه داشته باشند و این مساله نگرانی هایی را در رابطه با راه یابی تعدادی از نامزدهای متقلب به مجلس ایجاد کرده است.

این عضو پارلمان افغانستان عنوان کرد: این تلاش اعضای جدید کمیسیون انتخابات به هیچ عنوان مبتنی بر رسیدگی واقع بینانه به شکایات نیست و اگر نتایج به این شکل اعلام شود با موجی از اعتراضات شدید مواجه خواهد شد هرچند این روزها هم در کابل اعتراضات شدیدی جریان دارد. کمیسیون جدید انتخابات هم نه با نمایندگان معترض دیدار کرده و نه بر اساس اسناد دقیقی که به کمیسیون قبلی سپرده شده بود اقدام کرده است.

سلجوقی گفت: حکومت افغانستان مدارکی را که از سوی نامزدها ارایه شده بود به دادستانی ارایه کرد و اگر نتیجه این شکایات مشخص نشود و کمیسیون جدید بدون هرگونه تغییری لیست برندگان انتخابات پارلمانی را اعلام کند به معنای صحه گذاشتن به اقدامات کمیسیون قبلی است و به نوعی شریک جرم در تقلب های کلان انتخاباتی محسوب می شود.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد که کمیسیون جدید انتخابات تصمیم گرفته افرادی را به عنوان نماینده پارلمان وارد مجلس کند تا بتواند به عنوان نیرویی برای حکومت افغانستان در گفت و گوهایی که پیش رو دارد باشد که این مساله موجب نگرانی شدید نامزدهای معترض است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به بحث تشکیل حکومت موقت که از سوی برخی حلقات مطرح شده از یکسو و اصرار حکومت افغانستان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی دیگر گفت: حکومت افغانستان به دنبال آن است که پارلمان جدید شروع به کار کند و نهادها از نظر شکلی ایجاد شود تا در گفت و گوهای صلح بتواند موضوع ایجاد حکومت موقت را منتفی کند.

وی اضافه کرد: اما اگر قرار است در گفت و گوهای صلح چانه زنی هایی صورت بگیرد این امکان وجود دارد که بدون عجله برای ایجاد چنین نهادهایی نیز گفت و گوها انجام شود اما حکومت تشخیص داده که باید پارلمان با تمام مشکلاتی که وجود دارد ایجاد شود و ایجاد این پارلمان بتواند بر طرح ها، فرمان ها و مواضع سیاسی حکومت افغانستان در مجامع بین المللی صحه بگذارد و به عنوان یک نیرو حاضر شده و از ملت افغانستان نمایندگی کند.

 

کلیدواژه