حوت 28, 1397 13:54 Asia/Kabul

روابط نزدیک و دوستی افغانستان و ایران بسیار تاثیرگذارتر از روابط افغانستان با امریکا است

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: روابط نزدیک و دوستی افغانستان و ایران بسیار تاثیرگذارتر از روابط افغانستان با امریکا است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر محمد عمر داود زی رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور صلح به ایران گفت: دو کشور همسایه و مسلمان به خوبی می توانند در زمینه های مختلف و از جمله صلح و امنیت باهم همکاری کنند.

وی افزود: پس از انتشار اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان در نیویورک در رابطه با زلمی خلیلزاد نماینده وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان، احضار وی به واشنگتن، اخراج او از امریکا و تصمیم برای توقف صدور ویزا به او در آینده و نیز مواضع پاکستان و اقدامات زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان اظهار داشت: همه این ها حکومت افغانستان را بر آن داشته که برای بقای خود و داشتن دوستان دیگری در منطقه راه هایی را جستجو کند.

به گفته این کارشناس سیاسی افغانستان کشوری مستقل است که وابستگی به هیچ کشوری ندارد اما همبستگی با تمام کشورها دارد و سفر آقای داود زی به ایران هم برای نشان دادن این نکته بوده که دروازه های دیگری به جز دروازه های امریکا به روی افغانستان باز است.

خروتی با اشاره به اظهارات حمدالله محب مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با مواضع امریکا در قبال صلح افغانستان گفت: اظهاراتی که وی در نیویورک و در شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت موضع حکومت افغانستان بود، اما در مصاحبه ای که او پس از آن انجام داد بیشتر نظرات خودش دخیل بود.

وی تصریح کرد: افغان ها هیچ گاه سلطه خارجی ها را نمی پذیرند و حکومت افغانستان هم تاکید داشت که امریکایی ها این حکومت را در جریان پیشرفت گفت و گوهای صلح قرار دهند، ضمن اینکه رئیس جمهور افغانستان به آقای محب اختیارات ویژه ای داده بود و او را به نوعی نماینده خود معرفی کرده بود تا در مجامع جهانی سخن بگوید از اینرو مشاور امنیت ملی افغانستان تصمیم گرفت که بصورت واضح تر در رابطه با خلیلزاد صحبت کند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی اظهاراتی که آقای محب داشته مبنی بر اینکه زلمی خلیلزاد زمام امور گفت و گوهای صلح را به دست گرفته و به دنبال تشکیل حکومت موقت در افغانستان است و حکومت افغانستان در گفت و گوهای صلح به حاشیه رانده شده، اگر چه به شخص خلیلزاد بوده اما به نوعی به وزارت خارجه امریکا بر می خورد و واکنش این وزارتخانه به همین دلیل بوده است زیرا خلیلزاد را نماینده رسمی خود می داند.

خروتی با اشاره به جلسه ای که مقامات امریکایی در رابطه با اظهارات آقای محب و وضعیت گفت و گو با طالبان پشت درهای بسته داشته اند گفت: در حال حاضر سیاست پشت درهای بسته در جهان جوابگو نیست و کشورها باید آزادانه با یکدیگر رابطه داشته و مواضع و نقطه نظرات خود را بیان کنند.

به گفته این کارشناس افغان بنابراین دوستی افغانستان با کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران بسیار موثرتر از دوستی با کشوری مانند امریکا است که مشترکات خاصی هم بین دو کشور وجود ندارد.

وی با یادآوری اینکه زمانی که درپی تنش های هند و پاکستان، دولت پاکستان مسیر ترانزیت هوایی خود را به روی افغانستان مسدود کرد ایران مسیر هوایی را برای افغانستان بازکرد تا از مشکلات در این زمینه کاسته شود، اضافه کرد: افغانستان و ایران دو کشور همسایه، دوست و مسلمان هستند و هر قدر روابطشان نزدیکتر شود به نفع هر دو کشور است.

 

کلیدواژه