حمل 19, 1398 15:46 Asia/Kabul

صلحی را که امریکایی ها می خواهند در افغانستان ایجاد کنند صلح واقعی نیست و در راستای منافع و منافقت امریکایی ها است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: صلحی را که امریکایی ها می خواهند در افغانستان ایجاد کنند صلح واقعی نیست و در راستای منافع و منافقت امریکایی ها است.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها به هر شکلی که شده می خواهند مسایل افغانستان را تحت کنترل داشته باشند چه با نزدیکی با حکومت این کشور و چه از طریق ارتباط با طالبان اما آن ها نمی توانند صلح پایدار و واقعی که قطع جنگ را درپی داشته باشد و در نتیجه آن مصیبت ها پایان پیدا کند، برقرار کنند.

وی افزود: جنگ افغانستان برای امریکایی ها تجربه خوبی شده که از این پس هیچ گاه و تحت هیچ عنوان به یک کشور اسلامی لشکر کشی نکنند اما مردم افغانستان هم در جریان این جنگ مصیبت های زیادی را تحمل کردند و جنگ های زیادی هم با طالبان تحت حمایت پاکستان داشته اند که آن ها هم درصدد انتقام هستند.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها می خواهند زیر چتر برنامه صلح پای خود را از قضیه افغانستان به نوعی بیرون بکشند، کسانی هم که در افغانستان به صلح امریکایی خوشبین هستند در راستای برنامه های امریکا عمل می کنند.

ضیایی تصریح کرد: این در حالی است که دیدگاه بسیاری از دولتمردان افغان این است که امریکایی ها در رابطه با صلح افغانستان صداقت ندارند چنانکه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از ابتدا نگاه مثبتی به تلاش های امریکایی ها برای صلح نداشت و حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور غنی هم انتقادات تندی از عملکرد زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان داشت.

این کارشناس افغان عنوان کرد: عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان هم بر این نظر است که باید شورای رهبری برای صلح ایجاد شود و چهره های بارز سیاسی، مجاهدین، فرهنگیان، زنان و جوانان در آن حضور داشته باشند و برای برقراری صلح در این کشور بصورت بی طرفانه وارد عمل شوند.

وی اضافه کرد: حکومت افغانستان در حال حاضر در وضعیتی قرار گرفته که در رابطه با مساله صلحی که از سوی امریکایی ها پیش برده می شود به حاشیه رانده شده و از متن توافقنامه های امریکایی ها و طالبان باخبر نیست بنابراین اگر هم صلح موقتی از این رهگذر ایجاد شود نه به نفع افغانستان است و نه به نفع کشورهای دیگر.

 

کلیدواژه