حکومت افغانستان مصمم به حضور جدی در نشست های مربوط به صلح این کشور است
(last modified 1398-01-20T13:28:43+00:00 )
حمل 20, 1398 17:58 Asia/Kabul

حکومت افغانستان مصمم به حضور و نقش جدی در نشست های مربوط به صلح این کشور است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: حکومت افغانستان مصمم به حضور و نقش جدی در نشست های مربوط به صلح این کشور است.              

جمال الدین بدر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با هیات همه شمول از افغانستان که قرار است برای تبادل نظر با طالبان در قطر حضور پیدا کند اظهار داشت: حکومت افغانستان عزم قاطع دارد که در نشست های صلح مربوط به این کشور در هر جایی که باشد حضور و نقش جدی داشته باشد.

وی افزود: دولت افغانستان در عرصه برقراری صلح اقدامات قابل قدری هم انجام داده است چنانکه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را که ده ها سال بود با حکومت های افغانستان می جنگید پای میز مذاکره و صلح کشاند.

والی سابق ولایت نورستان افغانستان عنوان کرد: اکنون هم حکومت افغانستان در نظر دارد در نشست های صلحی که مثمر ثمر باشد شرکت کند به همین خاطر چانه زنی ها با طبقات مختلف اجتماعی جریان دارد و این احتمال وجود دارد که یک هیات همه شمول با حضور نمایندگان اقشار مختلف مردم و شخصیت های سیاسی و جهادی ایجاد شود و در نشست های صلح شرکت کند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات محمد عمر داود زی رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان مبنی بر اینکه نشست پیش رو مذاکره نیست بلکه تبادل نظر طرفین خواهد بود، عنوان کرد: طبیعی است که در ابتدا طرفین باید نظرات یکدیگر را بشنوند، نکات مشترک را پیدا کنند، روی نکات مورد اختلاف بحث و برای آن راه حل پیدا کنند.

بدر در رابطه با خودداری طالبان از گفت و گو با نمایندگان حکومت هم گفت: صلح خواست و ندای مردم افغانستان است و هر گروهی که به خواست مردم تن ندهد بالاخره منزوی خواهد شد، طالبان هم این مساله را درک می کنند و در نشست قبلی در قطر با شخصیت های سیاسی و جهادی افغانستان که در دولت هم به نوعی نقش داشتند از جمله رئیس جمهور سابق دیدار کردند از این رو به نظر می رسد که مشکل چندانی هم با نشست و گفت و گو با هیات های دولتی افغانستان در آینده نخواهند داشت زیرا اصولاً مذاکره و صلح باید با طرف اصلی جنگ صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: امریکایی ها به هیچ عنوان در جنگ افغانستان طرف جنگ با طالبان نیستند هرچند باهم درگیر بوده و به دنبال یافتن راه های پایان این درگیری هستند. در بحث مذاکرات و صلح هم پذیرش و اعمال تمام خواسته های یک طرف امکان پذیر نیست و هرکدام از طرفین باید از بخشی از خواسته های خود دست بردارند تا به صلح نزدیکتر شوند.

 

کلیدواژه