حمل 25, 1398 09:35 Asia/Kabul

ملاک اصلی برای دولت امریکا منافع این کشور است و هیچ معیار و قانون دیگری برایش اهمیتی ندارد

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: ملاک اصلی برای دولت امریکا منافع این کشور است و هیچ معیار و قانون دیگری برایش اهمیتی ندارد.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ممانعت امریکا از ورود دادستان دادگاه بین المللی لاهه به این کشور برای تحقیق در زمینه عملکرد نیروهای امریکایی در افغانستان و فشار بر این دادگاه برای صرفنظر از این تحقیقات، گفت: معیار و ملاک برای دولت امریکا منافع این کشور است و مجامع و نهادهای بین المللی و دادگاه های قانونی که در راستای بهبود اوضاع و نظم جهانی ایجاد شده در برابر منافع امریکایی ها برای آن ها معنایی ندارد.

وی یادآور شد که در گذشته هم آن ها بدون توجه به افکار عمومی جهانی و مشکلاتی که در جامعه جهانی ممکن است بوجود آید فقط در راستای اهداف و منافع خود اقدام کرده اند، تجاوزهایی که صورت گرفت و دخالت هایی که در برخی از کشورها انجام شد چه در افغانستان، چه در عراق، چه در سوریه و برخی دیگر از کشورها معمولاً اجماع جهانی را به همراه نداشته و امریکا فقط با هیمنه ای که ایجاد کرده برخی از کشورها را با خود همراه کرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها در رابطه با محکومیت های جهانی نسبت به عملکردشان  هم ترتیب اثر ندادند چنانکه در دادگاه لاهه و در برخی دیگر از نهادهای بین المللی و حتی در سازمان ملل محکوم شدند اما اینگونه محکومیت ها هیچ اثری نداشته است.

مختاری عنوان کرد: دخالت هایی که امریکا در سوریه داشته، اقداماتی که در رابطه با فلسطین انجام داده و یا مداخلاتی که در ونزوئلا داشته هیچ کدام قانونی نبوده. این مسایل نشان می دهد که امریکایی ها پایبند به هیچ قانونی نیستند و قانون آن ها منافع شان است در مساله افغانستان هم همینگونه است جنایاتی را که در این کشور انجام داده اند، بمباران هایی که به بهانه نابودی تروریست ها صورت گرفت، خانه های مردم  که ویران و جشن های آنان به عزا تبدیل شد بدون توجه به پیامدهای آن صورت گرفت.

این کارشناس افغان با اشاره به پیمان امنیتی که پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی افغانستان با امریکا امضا شد هم گفت: حامد کرزی رئیس جمهور سابق به هیچ عنوان حاضر نشد این پیمان را امضا کند، این پیمان هیچ سودی برای مردم افغانستان نداشت در حالی که در مقابل آن قرار بود امنیت افغانستان تامین شود، تروریزم از بین برود، طالبان سر جایشان نشانده شوند و همکاری های اساسی با نیروهای امنیتی افغانستان صورت بگیرد که هیچ یک عملی نشد.

مختاری اظهار کرد: این پیمان، پیمانی تحمیلی بود که بارها مجلسین افغانستان و مردم این کشور خواستار لغو آن و لغو مصونیت قضایی نیروهای امریکایی شدند زیرا امریکا در هر کشوری که حضور می یابد می خواهد نیروهایش هر جنایتی که انجام دهند مورد پیگرد قرار نگیرند.

وی اضافه کرد: حکومت افغانستان هم حکومت مقتدری نبوده که بتواند از حق و جایگاه مردم خود دفاع کند از همین رو امریکایی ها هر اقدام و جنایتی را برای خود مجاز می بینند، یک روز با طالبان می جنگند، یک روز به دنبال صلح با آنان هستند و هیچ قید و بندی هم برای اقدامات و عملکرد خود متصور نیستند.

 

کلیدواژه