حمل 26, 1398 18:09 Asia/Kabul

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با درک سیاسی و شناختی که از اوضاع دارد برگزاری جرگه مشورتی صلح را غیر ضروری دانسته است

کارشناس سیاسی افغان گفت: عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با درک سیاسی و شناختی که از اوضاع دارد برگزاری جرگه مشورتی صلح را غیر ضروری دانسته است.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات آقای عبدالله مبنی بر غیر ضروری خواندن جرگه مشورتی صلح که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بر تشکیل آن اصرار دارد اظهار داشت: طی سال های گذشته آقای غنی اقدامات نمایشی زیادی انجام داده و مردم افغانستان این مساله را درک می کنند.

وی افزود: عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان هم با درک سیاسی که دارد اوضاع را تا حدی به نفع خود می داند و درک می کند که مردم دیگر اعتماد لازم را به تیم رئیس جمهور غنی ندارند.

به گفته این کارشناس سیاسی زمان قانونی ریاست جمهوری آقای غنی ماه جوزا (خرداد) به پایان می رسد و او باید قدرت را تحویل دهد و هیچ تلاشی هم برای ادامه حضور در کرسی قدرت نکند اما آقای غنی و تیمش می خواهند که با تشکیل جرگه مشورتی صلح برای ادامه کار خود مشروعیت کسب کنند. دره ای عنوان کرد: به نظر می رسد که کمیسیون های انتخاباتی هم آمادگی لازم را برای برگزاری انتخابات ندارند و رئیس جمهور غنی با تشکیل این جرگه می خواهد بحث ایجاد حکومت موقت را که از سوی برخی حلقات مطرح شده منتفی کند اما این مساله دمکراسی را زیر سوال می برد و اکنون علاوه بر آقای عبدالله تعداد دیگری از نامزدهای ریاست جمهوری هم به دنبال برگزار نشدن و تحریم جرگه مشورتی صلح هستند.

این روزنامه نگار افغان تصریح کرد:هر کدام از تیم های انتخاباتی هواداران خاص خود را دارند که نظرات سران این تیم ها از جمله در رابطه با جرگه بر این هواداران هم تاثیر می گذارد و در صورتی که نامزدهای دیگر ریاست جمهوری به جز آقای غنی بخواهند جرگه مشورتی صلح را تحریم کنند و فقط آقای غنی به دنبال تشکیل آن باشد نشانه خودکامگی وی در مسایل کلان مملکتی است.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور غنی در حالی به دنبال تشکیل جرگه است که نهاد دمکراتیکی مانند پارلمان به تعطیلی کشیده شده و نتایج انتخابات پارلمانی هم با گذشت ماه ها هنوز بطور کامل اعلام نشده که این وضعیت برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

 

کلیدواژه