امریکایی ها به دنبال کنترل امور سیاست آینده افغانستان هستند
(last modified 1398-02-02T13:38:14+00:00 )
ثور 02, 1398 18:08 Asia/Kabul

انتقادها و اعتراض ها نسبت به عملکرد امریکایی ها نشان می دهد که امریکایی ها می خواهند امور سیاست آینده افغانستان را در کنترل داشته باشند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: انتقادها و اعتراض ها نسبت به عملکرد امریکایی ها نشان می دهد که امریکایی ها می خواهند امور سیاست آینده افغانستان را در کنترل داشته باشند.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از آغاز گفت و گوهای صلح امریکایی ها با طالبان دولت افغانستان به حاشیه رانده شد و هرچند به گفت و گوهای بین افغانی تاکید می شد

در چندین دور گفت و گوها، امریکایی ها مستقیماً دخیل بودند و حکومت افغانستان هیچ گاه سهمی در این مذاکرات نداشت. برای مردم افغانستان هم هنوز مشخص نیست که پشت سناریوی صلح چه چیزی می گذرد و آنچه منتشر می شود بحث خروج نیروهای امریکایی و تضمین امنیت آنان است.

وی افزود: آنچه در این گفت و گوها می گذرد بیشتر در واکنش ها مشخص می شود مانند واکنش حمدالله محب مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری نسبت به عملکرد زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان و متهم کردن او به اینکه در صدد ریاست حکومت انتقالی این کشور است یا واکنش های ریاست جمهوری افغانستان و یا اظهارات صدراعظم پاکستان در خصوص ضرورت تشکیل حکومت موقت در افغانستان.

به گفته این روزنامه نگار افغان موجی از انتقادها و اعتراض ها نسبت به عملکرد امریکایی ها در افغانستان نشان می دهد که پشت صحنه گفت و گوهای صلح مسایلی وجود دارد و امریکایی ها می خواهند امور سیاست آینده افغانستان را در کنترل داشته باشند، همانطور که طی هجده سال گذشته آن را تحت کنترل داشتند. از همین رو حکومت و سیاستمداران افغان همواره خواهان شفافیت روند مذاکرات صلح بوده اند ضمن اینکه موضع طالبان هم نسبت به گذشته تغییری نکرده است.

سیحون عنوان کرد: در صورتی که بازگشت به دوران حکومت طالبان مطرح باشد در برابر آن دفاع از ارزش ها و دستاوردهای بیش از دو دهه اخیر و دفاع از قانون اساسی مطرح است و حلقات سیاسی و حکومت نگران معامله امریکایی ها با طالبان بر سر این دستاوردها در مذاکرات صلح با طالبان هستند.

وی اضافه کرد: همچنان این نگرانی وجود دارد که امریکایی ها با توافق با طالبان حکومتی مانند عربستان سعودی در افغانستان ایجاد کنند ضمن اینکه بحث حکومت موقت مطرح شده و نشست قطر هم به دلایل مختلف لغو شد و حالا هم قرار است جرگه مشورتی صلح در داخل افغانستان از سوی حکومت این کشور برگزار شود تا در مورد حفظ نظام موجود، قانون اساسی و دستاوردهای سال های اخیر بحث شود.

 

کلیدواژه