استنادهای غیر موجه دادگاه عالی افغانستان برای توجیه تمدید دوره کاری اشرف غنی
(last modified 1398-02-03T09:01:52+00:00 )
ثور 03, 1398 13:31 Asia/Kabul

دادگاه عالی افغانستان از استنادهای غیر موجه برای توجیه تمدید دوره کاری ریاست جمهوری افغانستان استفاده کرده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: دادگاه عالی افغانستان از استنادهای غیر موجه برای توجیه تمدید دوره کاری ریاست جمهوری افغانستان استفاده کرده است.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تمدید دوره ریاست جمهوری محمد اشرف غنی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تعیین رئیس جمهور آینده از سوی ستره محکمه (دادگاه عالی) افغانستان اظهار داشت: به نظر می رسد که این یک عمل پیشگیرانه بوده تا پیش از آنکه اوضاع از کنترل خارج شود یا مساله جدیدی خلق شود نامزدهای ریاست جمهوری که مخالف تمدید دوره کاری ریاست جمهوری هستند، در برابر عمل انجام شده قرار بگیرند.

وی افزود: این در حالی است که عده ای از سیاستمداران و نامزدهای ریاست جمهوری خواستار کناره گیری آقای غنی در ابتدای ماه جوزا (خرداد) به دلیل پایان یافتن دوره کاری ریاست جمهوری بودند.

به گفته این کارشناس سیاسی دادگاه عالی به برخی مواد قانون اساسی استناد کرده و کاری که در دوره ریاست جمهوری آقای کرزی هم انجام شد و با توجه به همین قضایا این حکم توجیه شده است،

اما در حقیقت حکومت موظف بود که انتخابات ریاست جمهوری را در زمان مقرر آن برگزار کند که حکومت به دلایل مختلف از عمل به این بخش از قانون سر باز زد.

اخلاقی با اشاره به اظهارات شاه حسین مرتضوی سخنگوی ریاست جمهوری به این مساله و اینکه موضوع در حکومت مورد بحث قرار گرفته و سرانجام این حکم دادگاه عالی صادر شده عنوان کرد: اگرچه به صورت ظاهری ممکن است توجیهی برای این قضیه مطرح شود اما در حقیقت شیوه ای برای نقض و دور زدن قانون است.

این کارشناس سیاسی در مورد مخالفت تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان با این حکم دادگاه عالی گفت: توجه به این مساله به این برمی گردد که نامزدها تا چه حد مبنا و استدلال برای به کرسی نشاندن حرف خود ارایه دهند، در صورتی که بتوانند استدلال قوی بیاورند ممکن است تاثیراتی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اما تجربه ثابت کرده که در کشورهایی مانند افغانستان تصمیم حکومت ها معمولاً عملی می شود از اینرو احتمال عملی شدن حکم دادگاه عالی در این زمینه وجود دارد.

 

کلیدواژه