طالبان برای حضور سیاسی خود در افغانستان قانون اساسی و صلح با حکومت را بپذیرند
(last modified 1398-02-07T09:33:36+00:00 )
ثور 07, 1398 14:03 Asia/Kabul

راهی که طالبان می توانند برای حضور سیاسی خود در افغانستان در پیش بگیرند پذیرش قانون اساسی و مذاکره و صلح با حکومت این کشور است

کارشناس سیاسی افغان گفت: راهی که طالبان می توانند برای حضور سیاسی خود در افغانستان در پیش بگیرند پذیرش قانون اساسی و مذاکره و صلح با حکومت این کشور است.

عزیز الله فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه نمایندگان امریکا، چین و روسیه در مسکو در رابطه با مساله صلح افغانستان اظهار داشت: طالبان اخیراً با چین و روسیه ارتباطاتی برقرار کرده اند و نشست هایی هم در مسکو در رابطه با مساله صلح افغانستان برگزار شده ضمن اینکه امریکا هم از یکسو در حال جنگ با طالبان و از سوی دیگر در حال مذاکره با این گروه در قطر است.

وی افزود: این سه کشور به نوعی در مسایل افغانستان تاثیرگذار هستند و تاکید دارند که طالبان باید با حکومت افغانستان در رابطه با صلح مذاکره کنند و در صورتی که یک راه حل سیاسی برای صلح افغانستان حاصل شود می توان به آینده بهتر افغانستان امیدوار بود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: کشورهایی که در نشست مسکو شرکت کردند به دنبال برنامه های  صلح و امنیت در افغانستان هستند، اینکه طالبان هم حاضر به گفت و گو شده اند و در نشست قبلی مسکو هم شرکت کرده بودند نشان دهنده آن است که آنان هم به نوعی متمایل به صلح می باشند اما تاکنون حاضر نشده اند که مستقیماً با دولت افغانستان مذاکره کنند.

به گفته فصیحی این در حالی است که دیگر کشورها خواستار مذاکره طالبان با حکومت افغانستان هستند چنانکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم پیشتر این مساله را مطرح و آمادگی ایران برای همکاری در این روند را اعلام کرد به گونه ای که دولت افغانستان نقش محوری داشته باشد و طالبان به عنوان یک گروه معارض مشکلات خود با دولت افغانستان را از طریق تفاهم و مذاکره حل کند زیرا این مشکلات در گذشته از طریق جنگ حل نشده است.

وی اظهار کرد: برای رسیدن به صلح در افغانستان یک راه این است که طالبان قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و با حکومت مذاکره و صلح کنند و اگر نمایندگانی دارند برای انتخابات نامزد کنند زیرا حاکمیت ملی ازآن مردم افغانستان است و آنان از طریق انتخابات بزرگان خود را انتخاب می کنند.

فصیحی عنوان کرد: راه دیگر هم این است که لویه جرگه برگزار و تعدیلاتی در قانون اساسی افغانستان ایجاد شود و در مورد شیوه حکومت هم تصمیماتی اتخاذ کند اما به نظر نمی رسد در این جرگه ای که قرار است به زودی برگزار شود قانون اساسی افغانستان دچار تغییری شود زیرا محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم گفت که قانون اساسی افغانستان قانون خوبی است و نباید تغییر کند، ضمن اینکه در هجده سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته ایم که باید حفظ شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر حکومت موقت هم که از سوی برخی مطرح شده چندان قابل پیگیری نیست پس بهتر است که طالبان همان راه اول را دنبال کنند و به فکر مذاکره و صلح با دولت افغانستان باشند و در نهایت در صورتی که خواستار حضور در حکومت هستند در انتخابات حضور پیدا کنند و یا اینکه بعد از برقراری صلح رئیس جمهور افرادی از طالبان را در سمت های مختلف منصوب کند.

 

کلیدواژه