ناشران افغانستانی با قوت و نظم بیشتری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافتند
(last modified 1398-02-08T09:42:49+00:00 )
ثور 08, 1398 14:12 Asia/Kabul

امسال ناشران افغانستانی با قوت و نظم بیشتری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافتند

معاون سابق رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: امسال ناشران افغانستانی با قوت و نظم بیشتری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافتند.

دکتر مجتبی نوروزی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با حضور ناشران افغان در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: امسال 9 ناشر از افغانستان با حدود 1700 عنوان کتاب در این نمایشگاه که بزرگترین رویداد فرهنگی ایران طی سال است، حضور پیدا کرده اند و استقبال از غرفه های ناشران افغانستان در نمایشگاه، هم از سوی مهاجران افغان و هم از سوی ایرانی ها بسیار خوب بوده است.

رئیس موسسه فرهنگی هنری انار سرخ در کابل عنوان کرد: برای توسعه افکار عمومی و برای اینکه فضای عمومی و گروه کتابخوان ایران در جریان تولیدات فرهنگی کشور هم زبان و هم رسم الخط خود در افغانستان قرار بگیرند گسترش فعالیت ها در این زمینه مطلوب است.  

نوروزی گفت که به همین دلیل برای معرفی آثار نویسندگان و ناشران افغان در ایران در خارج از زمان نمایشگاه کتاب هم تمهیداتی سنجیده شده و در قالب موسسه فرهنگی-هنری انار سرخ صحبت هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ایم تا زمینه حضور مستمر و جدی کتاب های ناشران افغانستانی در بازار کتاب ایران فراهم شود و امید می رود که بعد از نمایشگاه این اتفاق رخ دهد.

این فعال فرهنگی ایرانی اظهار کرد: در این زمینه دو کار می تواند صورت بگیرد یکی اینکه کتاب هایی که مورد اقبال زیاد است و بازار خاصی دارد و تلاش داریم که این کتاب ها را توسط یک ناشر ایرانی و با همکاری ناشر افغانستانی آن ها در ایران بازنشر کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر به دنبال آن هستیم که مجوز حضور کتاب هایی را که کمتر در بازار ایران مورد توجه هستند طی یک مکانیزم تعریف شده با وزارت ارشاد، بگیریم و زمینه نشر آن ها را با مجوز خاصی در بازار کتاب ایران فراهم کنیم.

 

کلیدواژه