ثور 19, 1398 09:32 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبری؛ اقبال جهان به معارف دینی

رهبر معظم انقلاب اسلامی، با اشاره به نیاز امروز انسان‌ها به معارف برجسته دینی و همچنین اقبال جهان اسلام و حتی جوامع خارج از دنیای اسلام به این معارف، وظیفه حوزه‌های علمیه را نسبت به گذشته سنگین‌تر دانستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای عصر چهارشنبه در دیدار حدود دو هزار نفر از طلاب، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه سراسر ایران، تاکید کردند: حوزه مرکزی است که عالم دینی پرورش می‌دهد تا او با تسلط بر معارف اسلامی برای تحقق اسلام وارد میدان عمل شود.

طلاب و علما در کشورهای اسلامی نقش مهمی در تعریف و گسترش مبانی معارف اسلامی دارند و در این میان، نقش حوزه‌های علمیه بیش از دیگر نهادهای اسلامی حیاتی است. تلاش فرهنگ غربی برای تهی کردن جامعه از معارف دینی و اخلاق اسلامی، بیش از پیش پرورش علما، فضلا و طلاب را برای خنثی کردن این سیاست می‌طلبد.

دشمنان اسلام به هر روشی تلاش دارند، جوامع اسلامی را از مبانی اصیل معارف اسلامی و دینی تهی کنند تا این جوامع مانند جامعه مادی‌گرای غرب فقط به جنبه مادی و دنیوی بشر بپردازد.

جامعه مصرف‌گرا، بی‌خاصیت و مادی‌گرای غرب اعتقادی به دین اسلام و مبانی آن ندارد و همواره تلاش دارد نقش حافظان مبانی و معارف دینی را کمرنگ جلوه دهد.

در چنین شرایطی؛ حضور و نقش روحانیت و علما در شکل‌گیری هویت، فرهنگ دینی و اخلاقی انسان‌ها در جوامع اسلامی و دیگر جوامع ضرورتی انکارناپذیر است.

حوزه‌های علمیه بر اساس رسالت ذاتی خود، با پرورش طلاب در گسترش تبیین معارف اسلامی و دینی برای انسان‌ها در جوامع اسلامی و دیگر جوامع نقش مهم و حیاتی بر عهده دارند.

برای نمونه؛ جامعه امروز ایران با جامعه دیروز در دوران رژیم پهلوی در زمینه تقویت معارف دینی قابل مقایسه نیست و در جامعه امروز ایران‌اسلامی، تبیین مبانی معارف دینی برای مردم به یک اصل اساسی تبدیل شده است.

مقوله‌هایی همچون فرهنگ ایرانی- اسلامی، تمدن ایرانی- اسلامی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، امروز در جامعه ایران با تلاش حوزه‌های علمیه، طلاب و علما نهادینه شده است.

در همین زمینه؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی،  حوزه‌های علمیه را مرکز آموزش اسلام و تعمیق آن در جامعه دانستند و گفتند: شناساندن معارف دینی به مردم بخشی از وظایف حوزه‌های علمیه است و بخش دیگر این وظیفه، محقق کردن معارف دینی در متن زندگی مردم است.

همکاری و ارتباط سازنده حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، تاثیرگذاری طلاب و علما را در جوامع بشری بیشتر کرده است. طلاب و علمای اسلامی با پاسخ منطقی به خواسته‌های اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل‌های جدید، مانع از آن شدند فرد در جامعه اسلامی به پوچ‌گرایی برسد.

پوچ‌‌گرایی و مادی‌گرایی، چالشی است که جامعه غرب‌گرا با آن روبروست و سرخوردگی جوانان غرب و حرکت آنان به سمت معارف دینی نشان از اقبال جوامع خارج از جهان اسلام به این معارف برجسته دارد.

در همین چارچوب؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: این تصور که مردم در نقاط مختلف دنیا نسبت به معارف دینی رویگردان شده‌اند، تصور غلطی است، بلکه اقبال به این معارف بیشتر شده است.

کلیدواژه