ثور 21, 1398 14:02 Asia/Kabul

برگزاری مذاکرات امریکایی ها با طالبان پشت درهای بسته نشانه ای از شیطنت و غیرصادقانه بودن عملکرد آنان است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان برگزاری مذاکرات امریکایی ها با طالبان پشت درهای بسته را نشانه ای از شیطنت و غیرصادقانه بودن عملکرد آنان دانست.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مذاکرات امریکایی ها با طالبان از ابتدا پشت درهای بسته صورت گرفته و آن ها مردم و حکومت افغانستان را از این مذاکرات دور نگه داشتند بنابراین اطلاع دقیقی از جزئیات مذاکرات در دست نیست.

وی افزود: امریکایی ها طالبان را ایجاد کردند، بر سر قدرت آوردند و دوباره ساقط کردند و حالا هم برای دستیابی به اهداف خود تلاش دارند که بار دیگر این گروه را به قدرت سیاسی برسانند. بحث 18 ماه را هم که امریکایی ها برای خروج نیروهایشان از افغانستان مطرح کرده اند صادقانه به نظر نمی رسد و فقط می خواهند به این بهانه طالبان را وارد برنامه صلح کنند، آن ها اصلاً قصد خروج کامل نیروهایشان از افغانستان و ترک پایگاه های خود را ندارند.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان هم به جای اینکه به فکر رسیدن به قدرت مشروع از طریق انتخابات و مردم افغانستان باشند دست به دامان امریکا شده اند بنابراین نه امریکایی ها و نه طالبان در مساله مذاکره و صلح و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان صادقانه برخورد نمی کنند.

ضیایی عنوان کرد: امریکایی ها در افغانستان شکست خورده اند و وضعیت شان بدتر از جنگ ویتنام شده، دیگر توان جنگ ندارند و در حالت تدافعی هم که قرار گرفته اند بسیار ضعیف شده اند. آنان می خواهند بالاخره افغانستان را ترک کنند اما نفاق را در بین مردم این کشور ایجاد کنند تا بعد از رفتنشان هم به آن مشغول باشند.

وی اظهار کرد که حکومت مرکزی افغانستان هم از مردم فاصله گرفته و به وعده های خود به مردم عمل نکرده ضمن اینکه در برابر طالبان هم از اقتدار لازم برخوردار نیست.

این کارشناس افغان در مورد تلاش برخی برای به قدرت رساندن طلبان هم گفت: مردم افغانستان تجارب تلخی از عملکرد طالبان و دوره حکومت این گروه دارند و به سادگی از جنایاتی که آنان مرتکب شده اند نمی گذرند ضمن اینکه ناآگاهی از شیوه عملکرد طالبان در صورت بازگشت به قدرت هم باعث نارضایتی این مردم شده و نمی دانند که آیا آن ها از عملکرد گذشته خود پشیمان هستند یا جنایات متعدد خود را تکرار خواهند کرد.

وی اضافه کرد: حکومت افغانستان هم اطلاعات چندانی از روند مذاکرات امریکایی ها و طالبان و نحوه توافقات آنان ندارند و گاهی زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان گزارشات ناقصی از این مذاکرات به این حکومت می دهد، بنابراین طبیعی است که هم حکومت و هم مردم افغانستان در مورد این مذاکرات نگرانی داشته باشند.

 

کلیدواژه