جوزا 20, 1398 13:40 Asia/Kabul

نگاه سران جمهوری اسلامی ایران نسبت به مهاجرین افغان در این کشور همواره برخاسته از آموزه های دینی و انسانی بوده است

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه در کابل تاکید کرد: نگاه سران جمهوری اسلامی ایران نسبت به مهاجرین افغان در این کشور همواره برخاسته از آموزه های دینی و انسانی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد اسحاق ذاکری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به رهبری سی ساله حضرت آیت الله خامنه ای گفت: قوانین هر کشور نسبت به ورود و خروج مهاجران و مسافران یا خارجی ها باید مورد احترام و مد نظر باشد و رعایت شود با وجود این در مجموع در دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص مهاجرین یک نگاه انسانی و دینی حاکم بوده است.

وی افزود: امام راحل (ره) در زمان حیاتشان، هم از مجاهدان افغان در داخل افغانستان اعلام حمایت کرد و هم از مهاجرینی که به اجبار مهاجر شده و به ایران آمده بودند و در سخنرانی های متعدد هم از مردم ایران خواستند که با مهاجرین همکاری کنند.

این روحانی افغان عنوان کرد: در زمان رهبری حضرت آیت الله خامنه ای هم با وجود اینکه نگاه های سیاسی و حزبی متفاوتی در ایران وجود داشته، نسبت به مهاجرین افغان که تعدادشان هم زیاد بوده با تساهل و تسامح رفتار شد و در حدی که قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین بین المللی اجازه داده  با نگاه تکریم و بصورت انسانی و ارزشی برخورد شده است.

ذاکری اظهار داشت: این نگاه تا سطح مدیران رده پایین ایران هم وجود داشته هرچند در مواردی ممکن است از آن تخطی هم شده باشد و مشکلاتی برای مهاجرین ایجاد شده باشد اما در مجموع نگاه رهبری به مهاجرین نگاه معتدل، انسانی، شفقت آمیز و محبت آمیز بوده و یک نمونه آن دستور ایشان در مورد تحصیل فرزندان مهاجرین بود مبنی بر اینکه هیچ دانش آموز مهاجر به هیچ عنوان نباید از آموزش محروم بماند و آموزش و پرورش ایران باید زمینه آموزش فرزندان مهاجرین را فراهم کند.

وی اضافه کرد: چنین نگاهی فقط می تواند برخاسته از یک دیدگاه انسانی و دینی باشد که در سطح رهبری جمهوری اسلامی ایران همواره وجود داشته است.

 

کلیدواژه