جوزا 28, 1398 16:24 Asia/Kabul

در سال های اخیر فرهنگ اهدای خون در بین مردم افغانستان بویژه اقشار آگاه و تحصیل کرده کاملاً ترویج پیدا کرده است

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: در سال های اخیر فرهنگ اهدای خون در بین مردم افغانستان بویژه اقشار آگاه و تحصیل کرده کاملاً ترویج پیدا کرده است.

داکتر وحید مایار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تجلیل از روز جهانی اهدای خون که پیشتر در کابل انجام شد، اظهار داشت: بویژه در زمان هایی که حملات انفجاری در کشور صورت می گیرد پیام های زیادی از سوی مردم دریافت می شود که اگر نیاز به خون است کمپاین هایی را در این زمینه راه اندازی کنند، از همین رو در سال 2018 بیست هزار واحد خون بیشتر از سال 2017 از سوی مردم اهدا شد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که افغانستان در حال جنگ است حملات انفجاری زیادی هم در آن انجام می شود و نیاز به خون هم بیشتر است با وجود این زمانی که نیاز مبرم به خون وجود دارد جوانان از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می کنند و مردم هم برای اهدای خون مراجعه می کنند که جای قدردانی دارد.

داکتر مایار یادآور شد که از نظر طبی و بهداشتی اهدای خون برای انسان مفید است بویژه برای مردان بالای 35 سال که ذخایر آهن در بدنشان بیشتر می شود و ایجاد مشکل می کند و هر فرد در صورتی که مشکلی نداشته باشد سالانه می تواند سه تا چهار بار خون اهدا کند.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان با بیان اینکه پس از اخذ و جمع آوری خون های اهدایی مردم توسط مراکز مجاز توزیع آن هم بر اساس یک برنامه شفاف صورت می گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر با کمبود خون مواجه نیستیم و زمانی که کمبود احساس شود اعلام می شود و هموطنان برای اهدای خون مراجعه می کنند.

وی با اشاره به آغاز ساخت دو بانک خون جدید در کابل گفت: با توجه به اهمیت موضوع ایجاد زیرساخت ها و گسترش آن برای جمع آوری و نگهداری خون هم اهمیت خاص خود را دارد و در نظر است که ظرفیت سازی ها به این منظور در کابل و سایر ولایات افغانستان بیشتر شود.

 

کلیدواژه