سرطان 08, 1398 13:53 Asia/Kabul

نگرانی های نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با انتخابات پیش رو به خاطر بی اعتمادی شان به کمیسیون مستقل انتخابات است

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: نگرانی های نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با انتخابات پیش رو به خاطر بی اعتمادی شان به کمیسیون مستقل انتخابات است.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این کمیسیون بر اساس اداعاهایی که صورت می گیرد و اظهاراتی که یکی از اعضای کمیسیون انتخابات داشته، مورد دخالت حکومت است و افرادی در حکومت در امور این کمیسیون مداخله می کنند.

وی افزود: از اینرو نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نگران هستند که اگر این حکومت به کار خود ادامه هد و آقای غنی در راس آن باقی بماند این احتمال وجود دارد که دست به مهندسی انتخابات بزند، علاوه بر این برداشت تعدادی از نامزدهای انتخابات از قانون اساسی این است که عمر حکومت وحدت ملی به پایان رسیده و باید برای حکومت سرپرست انتخاب شود تا اعتماد مردم به انتخابات بیش از این خدشه دار نشود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به نشست اخیر نامزدهای ریاست جمهوری عنوان کرد: نشست هایی که از سوی نامزدها برگزار می شود با توجه به تجارب از انتخابات گذشته است که نگرانی های خود را اعلام می کنند و اظهار این نگرانی ها باعث نگرانی بیشتر مردم در رابطه با تقلب در انتخابات و در نظر گرفته نشدن آراء شان شده، بنابراین باید اقداماتی برای کاهش نگرانی های مردم انجام شود.

سلجوقی در رابطه با اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در سفرش به کابل در رابطه با امیدواری به برقراری آتش بس قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان هم گفت: به نظر می رسد که امریکایی ها علاقمند ادامه گفت و گوها با طالبان هستند و اینکه انتخابات ریاست جمهوری یا به تعویق بیفتد و یا در چارچوب مکانیزمی برگزار شود که بر اساس آن طالبان به برنامه صلح پیوسته باشند و یا آتش بس برقرار شده باشد.

وی اضافه کرد: رفت و آمدهای مقامات امریکایی به افغانستان هم نشانه اهمیت بحران سیاسی در این کشور است و می خواهند بحران را تحت کنترل داشته باشند ضمن اینکه وضعیت منطقه را هم تحت کنترل دارند و به نوعی مانور سیاسی می دهند تا اعلام کنند که اوضاع را زیر نظر دارند.

 

کلیدواژه