سرطان 08, 1398 14:20 Asia/Kabul

موضوع آزادی بیان و آزادی فعالیت رسانه ها از عمده ترین دستاوردها و از خطوط قرمز نظام فعلی افغانستان است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: موضوع آزادی بیان و آزادی فعالیت رسانه ها از عمده ترین دستاوردها و از خطوط قرمز نظام فعلی افغانستان است.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به صدور بیانیه طالبان و دادن ضرب الاجل به رسانه ها برای خودداری از پخش پیام های تبلیغاتی مخالف این گروه، اظهار داشت: اگر در زمینه های دیگر با چالش مواجه شده ایم و به اهداف و برنامه ها دست نیافته ایم اما موضوع آزادی بیان و رسانه ها از مهمترین دستاوردهای نظام سیاسی جدید است و نمی توان به سادگی از آن عدول کرد.

وی تصریح کرد: آنچه نظام فعلی را از نظام های گذشته بویژه نظام طالبانی متمایز می کند وجود آزادی بیان و فعالیت های رسانه های عمومی و خصوصی است و آنچه طالبان به عنوان تهدید علیه رسانه ها صادر کرده اند دور از انتظار و تعجب برانگیز نیست زیرا در مبنای فکری و عقیدتی و نگرش تنگ نظرانه آن ها مسایل حقوق بشری، آزادی بیان، فعالیت رسانه ها و آزادی زنان جایگاهی ندارد.

به گفته این کارشناس سیاسی-فرهنگی از سوی دیگر تصور می شود طالبان به دنبال آن هستند که عرصه های سیاسی، نظامی و فرهنگی را یکدست کرده و حتی فضای تبلیغاتی را زیر اثر خود بگیرند و سلطه خود را بر کل فضای افغانستان تحمیل کنند و این اقدام طالبان هم به این خاطر است که اگر در پیام های تبلیغاتی بخشی از فجایع و نقض حقوق انسانی توسط این گروه به نمایش گذاشته می شود جلو آن را بگیرند.

اخلاقی در باره اینکه رسانه ها چه مواضعی می توانند در قبال بیانیه اخیر طالبان داشته باشند هم گفت:  از زمان صدور بیانیه طالبان رسانه ها اعلام موضع کرده و آزادی رسانه ها و آزادی بیان را از شاخصه های نظام موجود برشمرده و تاکید کرده اند که به فعالیت های خود ادامه می دهند ضمن اینکه حکومت هم حمایت خود را از فعالیت های رسانه ها اعلام کرده است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: صدور این بیانیه ممکن است در مناطقی که نفوذ حکومت ضعیف است، تاثیراتی داشته باشد و حضور خبرنگاران در آن مناطق محدود شود و نتوانند از آن مناطق گزارش هایی منتشر کنند.

وی اضافه کرد: اما بصورت کلی مساله آزادی بیان و آزادی فعالیت رسانه ها به عنوان یکی از خطوط قرمز نظام کنونی به حساب می آید و اگر این خطوط قرمز زیر سوال برود سایر ویژگی های این نظام هم زیر سوال خواهد رفت.

 

کلیدواژه