سرطان 16, 1398 16:11 Asia/Kabul

دانشجویانی که در دانشکده های شرعیات و یا مراکز فرهنگی و مذهبی به افکار و عقاید افراطی گرایش پیدا می کنند برای جامعه خطرناک هستند

کارشناس سیاسی-مذهبی افغان تاکید کرد: دانشجویانی که در دانشکده های شرعیات و یا مراکز فرهنگی و مذهبی به افکار و عقاید افراطی گرایش پیدا می کنند برای جامعه خطرناک هستند.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با انتشار اخباری مبنی بر ترویج عقاید سلفی و وهابی در دانشکده های شرعیات دانشگاه های برخی ولایات افغانستان اظهار داشت: دشمنان قسم خورده افغانستان همانگونه که در بین نیروهای پلیس، ارتش و امنیت ملی نفوذ دارند در بین سایر اقشار از جمله محصلان و دانشگاه ها هم رخنه کرده اند.

وی یادآور شد نیروهای امنیتی افغان هم تا کنون چند مولوی را به اتهام ترویج افکار سلفی و وهابی دستگیر کرده اند که تعدادی از آن ها در دانشگاه و تعدادی هم در مدارس دینی تدریس داشته اند.

این عالم دینی افغان عنوان کرد: درس ثقافت اسلامی که در مضامین درسی دانشگاه ها گنجانده شده و موضوعات مذهبی در چارچوب آن تدریس می شود از اهمیت بالایی برخوردار است اما از آنجایی که مانند بسیاری مضامین درسی در این مضمون هم طرح درس مشخصی وجود ندارد برخی استادان در پوشش آن به ترویج افکار طالبانی و داعشی می پردازند.

به گفته مولوی ضیایی این مساله در سطح دانشگاه ها، مدارس و مکاتب افغانستان مشاهده شده و استادانی که اقدام به این عمل می کنند خودشان افکار سلفی و وهابی دارند و مرتبط با نهادهای عربستان سعودی می باشند و این نهادها هم از مدت ها قبل در افغانستان شروع به فعالیت کرده اند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: در جامعه سنتی افغانستان فقر مادی و فقر معنوی وجود داشته افرادی از افغان ها که وارد مدارس مذهبی در پاکستان شدند به سوء استفاده از این موقعیت به آنان آموزش های افراطی داده شده و زمانی که آن ها از این مدارس خارج شدند دیگر مذهبی ها را تکفیر کردند. عربستان سعودی نیز در این زمینه نقش زیادی داشته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم بسیاری از کسانی که در نقاط مختلف افغانستان تحت عنوان عالم دینی فعالیت می کنند تحت تاثیر اندیشه های افراطی و سلفی هستند که ریشه های آن به عربستان سعودی برمی گردد.

پیشتر شماری از دانشجویان دانشگاه کابل به برخی رسانه ها گفته بودند: تعدادی از استادان دانشگاه با ترویج برنامه ریزی شده عقاید سلفی-وهابی در واحدهای درسی، دانشجویان را به افراط گرایی و پیوستن به خلافت داعش ترغیب می‌کنند.

 

کلیدواژه