سرطان 16, 1398 17:11 Asia/Kabul

سهل انگاری متولیان امور سیاسی و فرهنگی افغانستان سبب پیدایش و رشد تفکرات افراطی و سلفی در این کشور شده است

روحانی و پژوهشگر برجسته افغان گفت: سهل انگاری متولیان امور سیاسی و فرهنگی افغانستان سبب پیدایش و رشد تفکرات افراطی و سلفی در این کشور شده است.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی از استادان برجسته حوزه علمیه مشهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با انتشار اخباری مبنی بر ترویج عقاید سلفی و وهابی در دانشکده های شرعیات دانشگاه های برخی ولایات افغانستان اظهار داشت:  با توجه به منشاء پیدایش گروه های تکفیری و سلفی می توان انتظار داشت که در افغانستان هم چنین رویدادهایی شکل بگیرد.  

وی افزود: در برخی مدارس دینی در پاکستان و برخی از کشورهای عربی و بویژه عربستان که زادگاه تفکر افراطی، سلفی و وهابی است، از سال ها قبل مفاهیم سلفی و وهابی از سوی استادان آموزش داده شده و می توان گفت که خاستگاه تفکر افراطی، کانون های مذهبی و فرهنگی در کشورهایی مانند عربستان سعودی و پاکستان بوده و چنین کشورهایی خاستگاه تفکرات القاعده، طالبانی و داعشی است.    

به گفته این پژوهشگر مذهبی افغان، در افغانستان هم بسترهایی برای رویش و پیدایش چنین تفکراتی وجود دارد، نظارت درستی هم بر مدارس مذهبی نمی شود و ترویج دیدگاه های سلفی و وهابی منحصر به دانشکده های شرعیات کابل و ننگرهار هم نمی شود و این خطر وجود دارد که در دیگر آموزشگاه ها و حتی مدارس و کودکستان ها آموزش های افراطی به کودکان، نوجوانان و جوانان در قالب آموزش های مذهبی داده شود.

آیت الله هاشمی ارزگانی یادآور شد: امروز شاهد رویکردی به سمت طالبان و تفکرات افراطی تحت عنوان صلح هستیم و زشتی و قباحتی که روش طالبانی در جامعه افغانستان داشت تحت عنوان برنامه صلح رو به پاک شدن بوده و ممکن است که نوجوانان و جوانان حس کنند آن تبلیغاتی که علیه فرقه گرایی می شده نادرست بوده و راه طالبان درست بوده زیرا امروز امریکایی ها، سیاستمداران افغان و حتی مجاهدان افغان دست دوستی به سوی طالبان دراز کرده اند.

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: در حال حاضر روابط نزدیک دولت و برخی مجموعه های دیگر را با کشورهایی که منبع این تفکر افراطی بوده اند شاهد هستیم که می تواند داد و ستدهای فرهنگی را به سمت افراط و تند روی سوق دهد ضمن اینکه بواسطه حضور غربی ها در افغانستان آسیب هایی در عرصه فرهنگی وارد شده اما برای جلوگیری از این آسیب ها اقدامی صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: این تهاجم فرهنگی غرب و بی توجهی دولتمردان و متولیان امور فرهنگی برای جلوگیری و برخورد با آن می تواند واکنش هایی را بوجود آورد که یک نمونه آن بروز همین افکار تند و افراطی است.

گفتنی است که پیشتر شماری از دانشجویان دانشگاه کابل به برخی رسانه ها گفته بودند: تعدادی از استادان دانشگاه با ترویج برنامه ریزی شده عقاید سلفی-وهابی در واحدهای درسی، دانشجویان را به افراط گرایی و پیوستن به خلافت داعش ترغیب می‌کنند.

 

کلیدواژه