سرطان 24, 1398 13:30 Asia/Kabul

توفیق نیافتن امریکا در مذاکرات با طالبان، امریکایی ها را دست به دامن چینی ها و روس ها کرده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: توفیق نیافتن امریکا در مذاکرات با طالبان، امریکایی ها را دست به دامن چینی ها و روس ها کرده است.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار خبرهایی در مورد توافق روسیه، چین و امریکا برای آغاز مذاکرات حکومت افغانستان و طالبان اظهار داشت: دور هفتم گفت و گوی نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان در قطر هم به نتیجه ای نرسید و امریکایی ها که به توفیقی دست نیافتند دست به دامن روس ها و چینی ها شده اند تا بتوانند بصورت مشترک در افغانستان صلح ایجاد کنند.

وی افزود: اما روسیه و چین به دنبال این هستند که امریکایی ها در منطقه حضور نداشته باشند زیرا اگر این حضور ادامه پیدا کند جنگ هم ادامه خواهد داشت بر این اساس آن ها باید بدون قید و شرط خارج شوند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در نشست اخیر در قطر هم مطرح شده و امریکایی ها درصدد خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان و باقی گذاشتن مشاورین خود در این کشور هستند اما روسیه و دیگر کشورهای منطقه قطعاً این را نمی پذیرند و خواستار خروج بدون قید و شرط آن ها از افغانستان هستند و برای این موضوع رایزنی می کنند.

به گفته نهضت یار بالاخره تمام کشورها و سازمان های بین المللی به این نتیجه می رسند که امریکایی ها عامل جنگ در افغانستان هستند و زمانی که آن ها این کشور را ترک کنند صلح در منطقه برقرار می شود اما در صورتی که امریکایی ها افغانستان را ترک نکنند جنگ ادامه خواهد داشت.

این کارشناس افغان در مورد برخی نگرانی ها مبنی بر اینکه احتمالاً داعش در افغانستان جایگزین طالبان خواهد شد، اظهار کرد: دوران طالب سازی در افغانستان به پایان رسیده و امریکایی ها به دنبال گسترش فعالیت داعش در این کشور هستند تا بتوانند برنامه های خود را در کشورهای آسیای میانه اجرا کنند از سوی دیگر برخی کشورهای منطقه در صدد تقویت طالبان هستند تا پروژه داعش را ناکام کنند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که افغانستان به سوی بحران پیش می رود، اوضاع نابسامان است و امریکایی ها هم بازی های مختلفی را راه اندازی کرده اند، به هر صورت تا زمانی که امریکایی ها از منطقه خارج نشوند مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

 

کلیدواژه