اسد 12, 1398 17:21 Asia/Kabul

بانک خون افغانستان در حال حاضر توانایی تبدیل خون به مشتقات آن و ذخیره سازی استاندارد خون را دارد

مدیر بانک خون مرکزی افغانستان گفت: بانک خون افغانستان در حال حاضر توانایی تبدیل خون به مشتقات آن و ذخیره سازی استاندارد خون را دارد.

داکتر عنایت الله هاشمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: فعالیت های بانک خون افغانستان در مرکز و ولایات جریان دارد، ذخایر خون هم به حد کافی است و این توانایی وجود دارد که خون به مشتقات آن تجزیه شود.

وی تصریح کرد: در گذشته در افغانستان چنین چیزی امکان پذیر نبود و مردم مجبور بودند برای استفاده از مشتقات خون به خارج از کشور سفر کنند اما اکنون این امکان در مرکز و برخی ولایات دیگر مانند بلخ، قندوز، خوست، پکتیا، ننگرهار، هلمند و قندهار وجود دارد.

مدیر بانک خون مرکزی افغانستان افزود: برخی لوایح و مقررات هم بر اساس توصیه سازمان صحی جهان ترتیب شده که در عرضه خدمات مربوط به خون نقش عمده ای دارد ضمن اینکه تعدادی از تجهیزات لازم برای نگهداری خون نیز از سوی وزارت صحت عامه تهیه شده و ذخیره سازی خون هم در مرکز و ولایات انجام می شود.

هاشمی عنوان کرد: در بانک خون مرکزی افغانستان تعدادی لابراتوارهای مجهز ساخته شده که به زودی به بهره برداری می رسد و دو نمایندگی بسیار مهم بانک خون نیز در بیمارستان های جمهوریت و وزیر اکبر خان در حال ساخت است که در آینده نزدیک بهره برداری می شود.

وی یادآور شد که در بخش آگاهی دهی و اطلاع رسانی برای اهدای خون نقش رسانه ها بسیار برجسته بوده و مردم هم با علاقه خاصی برای اهدای خون مراجعه می کنند و بانک خون نیز توانایی توزیع خون برای افراد نیازمند به خون را دارد.       

مدیر بانک خون افغانستان در رابطه با انتشار برخی اخبار در مورد خرید و فروش خون توسط برخی از کارکنان بیمارستان ها گفت: این مورد در گذشته وجود داشته اما طی سال های اخیر تلاش گسترده ای صورت گرفته تا کاهش پیدا کرده و به صفر نزدیک شود، در صورتی که مردم با چنین مسایلی برخورد کردند می توانند به بانک خون مراجعه کرده و گزارش دهند تا پیگیری شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با چرایی طولانی و دشوار بودن فرآیند دریافت خون توسط بیماران که آن ها را با مشکلات مواجه کرده گفت: روند تحویل خون به افرادی که به آن نیاز دارند دشواری خاصی ندارد اما یک روند فنی دارد که باید طی شود مانند مراجعه به بیمارستان و اخذ تائید پزشک متخصص مبنی بر نیاز بیمار به خون، تا از خطرات احتمالی تجویز بی مورد جلوگیری شود و به بیماران هم خون پاک تحویل داده شود.

 

کلیدواژه