اسد 20, 1398 14:07 Asia/Kabul

به نظر می رسد تحریم انتخابات از سوی برخی نامزدهای ریاست جمهوری بیشتر جنبه سیاسی دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد تحریم انتخابات از سوی برخی نامزدهای ریاست جمهوری بیشتر جنبه سیاسی دارد.

محمد حکیم نظری پریانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: برخی از نامزدهای ریاست جمهوری به خاطر همکاری با آقای غنی و یا کاندیدای دیگری کنار می روند و برخی هم به خاطر تنش هایی که بین تیم آن ها وجود دارد و نامتجانس بودن اعضای تیم ها، و عده ای هم که می بینند از انتخابات به جایی نمی رسند می خواهند از این بستر برای ورود به بحث گفت و گوهای صلح استفاده کنند.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده تعدادی دیگر از تیم های انتخاباتی هم به این روند بپیوندند.

به گفته این کارشناس افغان در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در افغانستان با دو مساله مواجه هستیم یکی مساله صلح که اگر محقق شود انتخابات برگزار نخواهد شد و دیگری مساله تقلب در انتخابات که منظور بیشتر استفاده آقای غنی از امکانات دولتی و تلاش برای ابقای خودش است.

نظری پریانی اظهار داشت: این مسایل سبب شده که تیم های انتخاباتی نگاه مبهمی به انتخابات داشته باشند. برخی از نامزدهای ریاست جمهوری با خود می گویند چرا باید در روندی که یا انتخابات برگزار نمی شود و یا در آن تقلب کلان صورت می گیرد، هزینه کنند به همین دلیل تعدادی از نامزدها انصراف می دهند و تعدادی هم انتخابات را تحریم می کنند.

وی در مورد گفت و گوهای طالبان با امریکایی ها هم گفت: در صورتی که این گفت و گوها به زودی به نتیجه برسد مذاکرات داخلی یا بین افغانی آغاز می شود و ممکن است انتخابات با چالش مواجه شود و یا انتخابات برگزار شود و نتایج آن به چالش کشیده شود، اما اگر مذاکرات طالبان با امریکایی ها به نتیجه نرسد و در خصوص مسایل مهم اختلاف وجود داشته باشد امکان برگزاری انتخابات بالا است ضمن اینکه مساله انتخابات فشاری هم بر طالبان می باشد تا خود را برای صلح آماده کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به حملات انفجاری که از سوی نیروهای طالبان صورت می گیرد و بسیاری از غیرنظامیان در نتیجه آن کشته و زخمی می شوند در حالی که گفت و گوهای صلح هم در جریان است، گفت: رویه طالبان تغییری نکرده و قرار هم نیست که مثلاً دولت را به دست بگیرند یا عضوی از دولت شوند، حملات ادامه خواهند داشت و فقط نام حمله کننده و کسانی که مسوولیت حملات را به عهده می گیرند تغییر می کند.

وی اضافه کرد: طالبان نشان داده اند که برای تثبیت جایگاهشان همه چیز می تواند هدف و وسیله باشد و باکی هم از نظامی بودن یا غیرنظامی بودن اهداف خود ندارند.

 

کلیدواژه