میزان 11, 1395 16:06 Asia/Kabul

نیروهای امنیتی افغان به کمک های خارجی نیاز دارند اما طی سال های گذشته پیشرفت های خوبی داشته اند

کارشناس سیاسی افغان گفت: هرچند نیروهای امنیتی افغان هنوز به کمک های خارجی نیاز دارند اما آن ها طی سال های گذشته پیشرفت های خوبی هم داشته اند.

امیر فولادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در طول سال جاری نیروهای افغان حداقل توانستند مانع پیشروی طالبان شوند.

وی افزود: قریب به دو سال است که مسوولیت جنگ با مخالفان مسلح دولت افغانستان را نیروهای امنیتی این کشور بر عهده دارند اما همچنان به کمک و حمایت خارجی ضرورت است.

به گفته این کارشناس سیاسی نیروهای خارجی و بویژه امریکایی ها هم به جای اینکه وارد جنگ در افغانستان شوند باید بر پاکستان برای جلوگیری از فعالیت و ورود نیروهای شورشی به افغانستان فشار بیاورند که در تامین امنیت موثرتر خواهد بود.

فولادی عنوان کرد: نیروهای خارجی باید در رابطه با تامین نیازهای نیروهای هوایی افغانستان کمک بیشتری به این کشور می کردند که اینگونه نشد از طرف دیگر استراتژی خاصی هم که نیروهای افغان طی چند سال آینده دیگر نیازی به کمک های خارجی نداشته باشند، وجود ندارد و ضروری است که در این زمینه کار صورت بگیرد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی افغان بالاخره باید توان دفاع از تمامیت ارضی افغانستان و مبارزه با شورشیان و مخالفین را داشته باشند که طی دو سال گذشته این نیروها این نقش را به عهده گرفته اند. از سوی دیگر خروج نیروهای خارجی از افغانستان سبب شد که حکومت این کشور توافقنامه صلحی را با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به امضا برساند.

فولادی اضافه کرد: حضور نیروهای امنیتی افغان در صحنه مشروعیت جنگ مخالفان مسلح را از بین می برد و این در دراز مدت به نفع افغانستان است.

 

کلیدواژه