اسد 28, 1398 14:42 Asia/Kabul

ظرفیت های زیادی برای گسترش تعاملات فرهنگی بین دو کشور اسلامی افغانستان و ایران وجود دارد که در پی استفاده از این ظرفیت ها هستیم

معاون فرهنگی سرکنسولگری افغانستان در مشهد گفت: ظرفیت های زیادی برای گسترش تعاملات فرهنگی بین دو کشور اسلامی افغانستان و ایران وجود دارد که در پی استفاده از این ظرفیت ها هستیم.

حسین رحیمی با حضور در استودیوی رادیو دری در گفت و گو باخبرنگار این رادیو ضمن تبریک فرا رسیدن یکصدمین سالروز استرداد استقلال افغانستان، یکصدمین سالگرد روابط دوستی دو ملت بزرگ افغانستان و ایران و عید سعید غدیر خم اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران زمینه های بسیار زیادی برای تعامل و روابط فرهنگی دوجانبه وجود دارد، مهاجرین و نسل جوان تحصیلکرده، متخصص و توانمندی را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: هر کدام از آن ها می توانند به سفیران دو کشور برای تعامل فرهنگی تبدیل شوند و زبان مشترک، دانایی و توانایی در عرصه ایجاد روابط بسیار نزدیک فرهنگی دوجانبه نیز قابل مشاهده است.

این کارشناس فرهنگی افغان افزود: جامعه مهاجر ما، هم در حوزه ی آکادمیک و هم در عرصه های هنری و ورزشی افتخارات بزرگی کسب کرده اند که تاثیر کار آن ها از حوزه جغرافیایی فراتر می رود و با توجه به زمینه های موجود برای رشد دو ملت در این بخش ها، عرصه تعاملات نیز فراتر خواهد رفت.

آقای رحیمی عنوان کرد: به عنوان مثال نمایندگی های سه دانشگاه جمهوری اسلامی ایران در کابل فعال هستند که استادان فرهیخته و توانمندی هم در حال آموزش می باشند ضمن اینکه جمعیت قابل توجهی از جوانان مهاجر هم در حال تحصیلات آکادمیک هستند که می توانند در آینده، صلح و ترقی افغانستان نقش ایفا کنند و به درجات عالی مقامات دولتی هم برسند.

معاون فرهنگی سرکنسولگری افغانستان در مشهد گفت: بصورت خاص در حوزه دانشجویان مهاجر برنامه هایی وجود دارد مثلاً در صورتی که دانشجویان مهاجر موضوعات مشترک یا موضوعات مربوط به افغانستان در حوزه سازندگی، تعاملات حقوقی، سیاسی، جامعه شناسی، اقتصاد و امثال این ها داشته باشند و نوشته های خود را مدون کنند می توانیم آن ها را به چاپ برسانیم و یا به نهادهایی جهت چاپ معرفی کنیم.

این مسوول فرهنگی افغان اظهار کرد: همچنان رونمایی آثار را در مجموعه جنرال کنسولگری افغانستان در مشهد خواهیم داشت و نیز می توانیم این مسایل را به یک گفتمان مشترک بین مدیران اجرایی تبدیل کنیم و یا کارهایی که انجام می شود به ایده های نظری تبدیل شود تا علم به کمک اقدامات اجرایی بیاید ضمن اینکه در نظر داریم در آینده یک مجله ی فرهنگی به چاپ برسانیم که در آن علاوه بر بازتاب تمام فعالیت های فرهنگی مهاجرین در ایران، شخصیت های فرهنگی و دستاوردهای آنان در عرصه های فرهنگی، علمی، آکادمیک و سایر بخش ها معرفی شوند.

رحیمی یادآور شد: سال گذشته شش نفر از بین مهاجرین حائز رتبه های برتر کنکور شدند که آن ها را به وزارت خارجه معرفی کردیم و تقدیرنامه با امضای وزیر محترم خارجه به آن ها اهدا شد و یکی از آن ها که در رشته روابط بین الملل تحصیل می کند بصورت افتخاری حکم استخدام در وزارت امور خارجه را دریافت کرد که پس از پایان تحصیلاتش می تواند به عنوان کارمند وارد وزارت خارجه شود.

وی اضافه کرد: در عرصه های دیگر هم پشتیبانی هایی صورت می گیرد مثلاً در عرصه ورزشی ظرفیت ها در مجموعه ای از کمیته ملی المپیک افغانستان، تشخیص شد که مدیریت شدند و مربیانی برای آن ها در نظر گرفته شد که نتایج آن را هم در مسابقات قهرمانی فوتسال زیر بیست سال آسیا شاهد بودیم و نایب قهرمانی آسیا را کسب کردیم.

 

کلیدواژه