سنبله 09, 1398 14:15 Asia/Kabul

فیلمساز افغان: مردم افغانستان از فیلمسازان و بازیگران ایرانی به خوبی استقبال می کنند

رویا سادامسوول برگزاری جشنواره فیلم زنان-هرات گفت: مردم افغانستان از فیلمسازان و بازیگران ایرانی به خوبی استقبال می کنند.

رویا سادات در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این جشنواره امسال بطور همزمان در چهار ولایت کابل، ننگرهار، بامیان و هرات برگزار شد که تعدادی از فیلمسازان و بازیگران خارجی از جمله از جمهوری اسلامی ایران در آن حضور یافتند.  

وی افزود: این جشنواره که در سال 2013 بنیان گذاری و امسال دور پنجم آن برگزار شد، بیشتر با موضوع زنان فیلم می پذیرد، در جامعه ای که زنان بسیار متأثر و آسیب پذیر هستند، بحث های خشونت علیه زنان و مسایلی مانند جنسیت از دغدغه ها و چالش های عمده جامعه است. ما هم می توانیم این بحث ها را از دریچه فیلم و فرهنگ تبدیل به یک گفتمان ملی کنیم و مردم از کشورها و فرهنگ های مختلف به تماشای فیلم های مربوطه بپردازند.

این فیلمساز افغان با بیان اینکه نفس برگزاری این جشنواره حمایت از فیلم، سینما و نفس تازه بخشیدن به سینمایی است که طی چهل سال گذشته فراز و فرود فراوانی داشته و بیشتر از هر بخش هنری دیگری آسیب دیده است، عنوان کرد: از طریق برگزاری چنین جشنواره هایی می خواهیم فیلمسازهای افغان و فیلمسازهای کشورهای مختلف را دور هم جمع کنیم و همانگونه که افغانستان پیشینه بسیار قوی در ادبیات، فرهنگ و هنر دارد امید می رود که اقدامات در این زمینه هم تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد که با توجه به فراز و فرودهای چند دهه گذشته، فیلمسازی در افغانستان تقریباً از صفر آغاز شده و سینماگران علاوه بر کار سینمایی باید مردم و دولت را متوجه اهمیت این کار کنند، یکی از مشکلات هم این است که در حال حاضر فیلمسازان بین المللی به دلیل نبود امنیت و مشکلات دیگری مانند نبود بیمه در داخل افغانستان سرمایه گذاری نمی کنند.

به گفه خانم سادات شرایط برای فیلمسازان زن در افغانستان به خاطر نگاه های سنتی به مسئله زنان و مردان و زنانه و مردانه انگاشتن برخی شغل ها دشوارتر است و زنان برای ورود به عرصه بازیگری و فیلمسازی مشکلات بیشتری دارند اما طی هجده سال گذشته تغییرات مثبتی هم در این عرصه رونما شده است.

مسوول برگزاری جشنواره فیلم زنان-هرات گفت: امسال فیلم هایی از 33 کشور در این جشنواره به رقابت پرداختند و تعدادی از فیلمسازان دعوت شدند و هیات داوران هم در دو بخش مستند و داستانی بصورت بین المللی حضور داشتند.

خانم سادات یادآور شد از بین فیلمسازان ایرانی هم خانم رخشان بنی اعتماد جزء داوران امسال در بخش فیلم های داستانی و خانم مهراوه شریفی نیا بازیگر ایرانی به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند و خانم آزاده موسوی فیلمساز ایرانی که یکی از فیلم هایش به نام "در جستجوی فریده" در جشنواره شرکت کرده بود نیز مهمان این جشنواره بود.

وی اضافه کرد: بدون شک مشترکات فرهنگی و زبانی بین دو کشور ایران و افغانستان تاثیرات خاص خود را دارد و مردم افغانستان هم از فیلمسازان و بازیگران ایرانی زمانی که به افغانستان دعوت می شوند استقبال خوبی می کنند زیرا بیننده فیلم های آنان هستند.

 

کلیدواژه