اشتباهات محاسباتی و ناآشنایی با تاریخ و فرهنگ افغانستان باعث ناکامی امریکایی ها شد
(last modified 1398-06-23T09:24:21+00:00 )
سنبله 23, 1398 13:54 Asia/Kabul

اشتباهات محاسباتی امریکایی ها، آشنا نبودن آن ها با تاریخ و فرهنگ افغانستان و عمل نکردن به وعده هایشان باعث ناکامی آن ها در افغانستان شد

کارشناس سیاسی افغان گفت: اشتباهات محاسباتی امریکایی ها، آشنا نبودن آن ها با تاریخ و فرهنگ افغانستان و عمل نکردن به وعده هایشان باعث ناکامی آن ها در افغانستان شد.

عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گذشت هجده سال از حوادث 11 سپتامبر 2001 و حضور نظامی امریکا در افغانستان اظهار داشت: طی این مدت شعارهایی که امریکایی ها در رابطه با افغانستان داده بودند محقق نشد و دستاوردهایی که مردم افغانستان انتظار داشتند حاصل نشد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال امروز حتی در پایتخت افغانستان مردم با مشکل آب، برق و خدمات بهداشتی مواجه هستند و به لحاظ امنیتی هم افغانستان از جمله ناامن ترین کشورها در سطح دنیا محسوب می شود.

این استاد دانشگاه در کابل عنوان کرد: بصورت کلی افغانستان در حال حاضر، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی و امنیتی بی ثبات است، بخشی از خاک افغانستان در کنترل طالبان قرار دارد و بسیاری از مناطق این کشور دچار ناامنی هستند و چالش های متعددی در بخش های مختلف وجود دارد.

نظری گفت: بنابراین حضور نیروهای امریکایی در افغانستان نه تنها نتوانسته به نفع این کشور تمام شود بلکه عامل رشد و تقویت تروریزم در افغانستان شده است، اگر در گذشته فقط طالبان فعال بودند امروز گروه داعش در مناطق استراتژیک بویژه شمال و جنوب غرب این کشور خطری جدی برای امنیت و ثبات ملی و منطقه ای است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در یک جمع بندی می توان گفت که حضور امریکا در افغانستان هیچ نفعی برای افغان ها نداشته بلکه افغانستان را به سمت بی ثباتی بیشتر سوق داده و نگرانی هایی در مورد وخیم تر شدن اوضاع در آینده هم وجود دارد.

به گفته نظری اشتباهات محاسباتی امریکایی ها، آشنا نبودن آن ها با تاریخ و بافت فرهنگی افغانستان یا بی اعتنایی آن ها به این مسایل سبب شد که مردم افغانستان از سیاست های امریکایی ها حمایت نکنند و زمینه های ناکامی آن ها فراهم شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: قویتر شدن طالبان، کنترل بخش زیادی از خاک افغانستان توسط این گروه و مذاکرات امریکایی ها با آن ها به نوعی به این گروه مشروعیت بخشید و این مسایل سبب شد مردم افغانستان از سیاست ها و رویکردهای سیاسی و امنیتی امریکا حمایت نکنند و طالبان هم از این فرصت در جهت ایجاد پایگاه های اجتماعی برای خود و کنترل مناطق بیشتری استفاده کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر احساس خطر از داعش باعث شد که برخی کشورهای منطقه از طالبان حمایت کنند و این مسئله هم نقش موثری در ناکامی امریکایی ها داشت.

 

کلیدواژه