سنبله 25, 1398 14:32 Asia/Kabul

پس از توقف گفت و گوهای امریکا و طالبان از سوی دونالد ترامپ، دولت افغانستان در وضعیت خوبی قرار گرفته و اوضاع در میدان سیاست و جبهات جنگ به نفع این دولت رقم خورده است

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: پس از توقف گفت و گوهای امریکا و طالبان از سوی دونالد ترامپ، دولت افغانستان در وضعیت خوبی قرار گرفته و اوضاع در میدان سیاست و جبهات جنگ به نفع این دولت رقم خورده است.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: روند مذاکرات صلح امریکا و طالبان مبهم بود و کسی در مورد آن آگاهی نداشت اما با توقف این مذاکرات وضعیت به نفع دولت افغانستان تغییر کرده و صحبت های سخنگوی رئیس جمهور در مورد موضع دولت افغانستان در برابر طالبان هم ناظر بر همین قضیه است که اکنون دولت می تواند از موضع قویتری علیه طالبان اقدام کند و از موضع بالاتری نسبت به مذاکرات و صلح حرف بزند.

وی افزود: اکنون فرصت خوبی برای دولت افغانستان فراهم شده تا طالبان را که در میز مذاکرات تمام امتیازات و جایگاه دولت را برای خودشان می خواستند سر جایشان بنشاند زیرا ماموریتی را که زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده امریکا در امور صلح افغانستان در مذاکرات با طالبان انجام داد ارمغان خوبی برای افغانستان نداشت.

دره ای تصریح کرد: روندی را خلیلزاد در پیش گرفته بود و حتی امارت اسلامی طالبانی را هم به نوعی پذیرفته بود بازی با سرنوشت افغانستان بود که واکنش سناتوران امریکایی را هم درپی داشت.

این کارشناس سیاسی با اشاره به سفر هیاتی از طالبان به مسکو برای گفت و گو با مقامات روسیه که دولت افغانستان آن را بی نتیجه ارزیابی کرده، عنوان کرد: روسیه به عنوان یک قدرت منطقه ای نگرانی های خود را نسبت به اوضاع افغانستان البته در رابطه با امنیت مرزهای خودش دارد و می خواهد مرزهای خود را از گروه های تروریستی مانند طالبان و داعش در امان نگه دارد که بر اساس گزارش ها حتی به فرماندهان این گروه ها مبالغی هم پرداخت کرده است.

دره ای اظهار کرد: با وجود این به نظر می رسد سفر هیات طالبان به روسیه تنها در حد یک سفر باقی خواهد ماند و روسیه هم بیشتر نگران مرزهای خود است و نگرانی خاصی از وضعیت داخلی افغانستان ندارد هرچند که بهبود وضعیت افغانستان و تضعیف طالبان باج دهی روسیه به این گروه را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که روسیه بیشتر از داعش هراس دارد و اگر حمایتی هم از طالبان می کند به خاطر دفع خطر داعش است بنابراین سفر طالبان به روسیه بیهوده است زیرا روس ها علاقه چندانی به مسایل طالبان ندارند.

 

کلیدواژه