نگرانی های جدی مردم نسبت به شفافیت و امنیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
(last modified 1398-06-26T13:30:04+00:00 )
سنبله 26, 1398 18:00 Asia/Kabul

نگرانی های جدی در بین مردم افغانستان نسبت به شفافیت و امنیت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود دارد

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس گفت: نگرانی های جدی در بین مردم افغانستان نسبت به شفافیت و امنیت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود دارد.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: هر دو تیم انتخاباتی که در حال حاضر بر سر قدرت هستند یعنی تیم های رئیس جمهور و رئیس اجرایی، از امکانات دولتی در کارزارهای انتخاباتی استفاده می کنند.

وی افزود: در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نگرانی های جدی در بین مردم وجود دارد، یکی از نگرانی ها این است که زمینه های امنیت نسبی فراهم نشده و تهدیدات جدی امنیتی فراروی انتخابات وجود دارد که سراسری بودن آن را زیر سوال می برد.

به گفته این کارشناس سیاسی از سوی دیگر استفاده از امکانات دولتی در مبارزات انتخاباتی از سوی تیم های دولتی و ناتوانی کمیسیون انتخابات و زیر سوال رفتن استقلال آن و نیز رویارویی های برخی تیم های انتخاباتی که بیشتر جنبه قومی به خود گرفته بر نگرانی های مردم افزوده است.

اشراق عنوان کرد: به جای اینکه تیم های مطرح انتخاباتی ظرفیت های حکومت داری خود را برای مردم نشان دهند بیشتر برای یک زورآزمایی در قالب کشمکش های قومی آمادگی می گیرند. این مسئله و موارد ذکر شده موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده از همین رو به نظر می رسد مردم آنگونه که باید، در انتخابات به صورت گسترده شرکت نکنند.

وی یادآور شد: سران حکومت می گفتند انتخابات پارلمانی گذشته بصورت بسیار نادرستی برگزار شد اما به نظر می رسد که آنان در کمیسیون انتخابات نفوذ کرده اند و احتمالاً مهندسی سازمان یافته انتخابات اتفاق خواهد افتاد و بار دیگر عدالت و شفافیت انتخابات زیر سوال رفته و تجربه انتخابات پارلمانی تکرار خواهد شد.

اشراق اظهار کرد: نظارت بین المللی هم نمی تواند جلو تقلب گسترده در انتخابات را بگیرد، در حال حاضر حتی در اطراف ارگ ریاست جمهوری امنیت برقرار نیست و به تبع آن زمینه نظارت دقیق ناظران بین المللی فراهم نیست پس زمینه این نظارت در شهرها و شهرستان ها و نقاط دوردست به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: گذشته از این، تیم های دولتی کمیسیون انتخابات را تحت تاثیر گرفته اند بنابراین کمیسیون انتخابات استقلال لازم را ندارد و از سوی تیم های دولتی رهبری می شود ضمن اینکه از آمادگی حرفه ای و فنی هم برخوردار نیست و حتی برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات هم به این موضوع اعتراف کرده اند.

 

کلیدواژه