میزان 14, 1398 15:47 Asia/Kabul

امریکا نمی خواهد طالبان بر این تصور باشند که مذاکرات صلح برای همیشه متوقف شده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا نمی خواهد طالبان بر این تصور باشند که مذاکرات صلح برای همیشه متوقف شده است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به پاکستان اظهار داشت: از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مذاکرات با طالبان را متوقف کرد این نخستین بار است که خلیلزاد بصورت مستقیم با طالبان دیدار می کند.

وی تصریح کرد: دلیل این دیدار هم این است که امریکا نمی خواهد طالبان فکر کنند مذاکرات صلح دیگر برگزار نخواهد شد و به این ترتیب فقط به فکر جنگ باشند. دولت امریکا هم از کار خلیلزاد راضی بوده و امیدوار است که مذاکرات صلح به نتیجه برسد و اگر غیر از این بود او را برکنار می کرد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: یک موضوع دیگر هم این است که امریکا نگران است مبادا طالبان با ناامیدی از مذاکرات با امریکا به کشورهای مخالف امریکا در منطقه نزدیک شود.

مژده در مورد اوضاع افغانستان پس از انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: قبل از برگزاری انتخابات آنچه که امروز مشاهده می شود قابل پیش بینی بود چنانکه بسیاری بر این باور بودند که در شرایط کنونی انتخابات مشکل افغانستان را حل نمی کند و ما باید به سوی صلح پیش برویم، برخی از نامزدهای ریاست جمهوری هم بر این نظر بودند که انتخابات به تعویق بیفتد و مساله صلح دنبال شود زیرا صلح اولویت دارد اما آقای اشرف غنی اصرار داشت که انتخابات برگزار شود تا او بار دیگر قدرت را به دست بگیرد و روند صلح هم تحت نظر او پیش برود.

وی عنوان کرد: به این ترتیب انتخابات برگزار شد و گمان می رود تقلب وسیعی هم صورت گرفته باشد، دو طرف مطرح در انتخابات ادعای پیروزی دارند و طرف مقابل را متهم به تقلب می کنند در چنین شرایطی امکان بروز بحران وجود دارد و مساله صلح نیز در حال حاضر منوط به نتایج انتخابات شده است.

به گفته این کارشناس افغان امریکایی ها هم در ابتدا طرفدار انتخابات نبودند و بر این نظر بودند که روند صلح در اولویت قرار بگیرد اما آقای اشرف غنی بر انتخابات تاکید داشت و امریکایی ها نخواستند که در برابر یک روند دمکراتیک قرار بگیرند و نتیجه این شد که اکنون با یک بحران مواجه باشیم.

وی اضافه کرد: اکنون محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله هیچ کدام حاضر نیستند که بار دیگر باهم کار کنند و در نهایت امریکایی ها هم نمی گذارند که بحران احتمالی به یک جنگ تمام عیار بینجامد، آن ها مداخله خواهند کرد و ممکن است از دل این مداخله یک حکومت موقت بیرون بیاید و این همان چیزی است که در گذشته هم بر آن تاکید می شد.

 

کلیدواژه