میزان 30, 1398 14:50 Asia/Kabul

دخالت های خارجی ها در افغانستان راه به جایی نمی برد و مردم این کشور باید به حال خود گذاشته شوند تا در مورد صلح و سرنوشت خود تصمیم بگیرند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: دخالت های خارجی ها در افغانستان راه به جایی نمی برد و مردم این کشور باید به حال خود گذاشته شوند تا در مورد صلح و سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به افزایش سفرهای مقامات کشورهای امریکایی و اروپایی به کابل طی روزهای گذشته اظهار داشت: به نظر می رسد که در این سفرها دو موضوع مهم مورد توجه قرار دارد یکی انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن و دیگری موضوع صلح افغانستان.

وی افزود: در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان میزان اندک مشارکت مردم و روند شمارش آراء سوال برانگیز بوده و در مورد مساله صلح هم اگرچه مذاکرات امریکا با طالبان به دستور دونالد ترامپ متوقف شد اما کنار گذاشته نشده و هنوز مورد توجه کشورهای غربی قرار دارد و به نوعی آن را دنبال می کنند.

این کارشناس افغان با اشاره به اظهار نگرانی ها در مورد احتمال دخالت مقامات خارجی در روند انتخابات افغانستان عنوان کرد: چنین نگرانی هایی وجود دارد و بجا است، زمانی که سفیر یک کشور خارجی به محل کمیسیون انتخابات می رود و در حضور مسوولان کمیسیون اظهار نظر می کند خود باعث نگرنی است.

به گفته اخلاقی تجارب گذشته نشان داده که دخالت ها و رایزنی های مقامات خارجی می تواند مسیر سیاسی را در افغانستان تغییر دهد، اکنون هم برخی سیاستمداران کشور بصورت غیر مستقیم به دنبال آن هستند که بدانند خارجی ها چه دیدگاهی در رابطه با مساله انتخابات این کشور دارند و تا زمانی که چنین باشد شاهد بهبود اوضاع نخواهیم بود و سرنوشت این کشور در میان رقابت های کشورهای مداخله گر قرار خواهد داشت.

این کارشناس سیاسی با اشاره به مساله صلح افغانستان هم گفت: کشورهای غربی در رابطه با مسایل کشورهای خاورمیانه و افغانستان همواره برخوردهای چندگانه و البته متناسب با سیاست های خود داشته اند، امریکایی ها از یکسو تاکید به شفافیت روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دارند و از سوی دیگر می گویند خواستار پیوستن طالبان به روند صلح می باشند.

اخلاقی اظهار کرد: آنچه برای غربی ها و بویژه امریکایی ها مهم است دنبال کردن استراتژی شان می باشد و آنچه مغفول می ماند سرنوشت مردم، تثبیت اوضاع سیاسی و امنیتی و استقرار حکومت و صلح پایدار است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که مردم افغانستان به حال خودشان گذاشته نشوند تا بتوانند در مورد صلح، امنیت و تعیین سرنوشت خود تصمیم بگیرند اوضاع بهبود نمی یابد و دخالت های خارجی هم راه به جایی نخواهد برد.

 

کلیدواژه