دلو 17, 1398 09:51 Asia/Kabul
  • مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی: ​​​​​​​آژانس درباره کاهش تعهدات برجامی ایران اظهارنظر نمی‌کند

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که به آمریکا سفر کرده، در سخنانی گفت: اظهار نظر کردن درباره کاهش تعهدات برجامی ایران از وظایف این سازمان نیست.

به گزارش ایرنا؛ «رافائل گروسی» روز چهارشنبه در اندیشکده آمریکایی «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» با بیان اینکه موضع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق برجام کاملا بی طرفانه است، افزود: آژانس در کسوت بازیگر ویژه، وظیفه دارد تا درباره پایبندی ایران به برجام راستی آزمایی کند نه اظهارنظر.

«گروسی» تصریح کرد که آژانس تا حد «میلی‌گرم» فعالیت‌های هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی و «آنچه در ایران رخ می دهد را زیر نظر دارد.»

«رافائل گروسی» همچنین روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی فایننشال‌تایمز مدعی شد: ایران بعد از آخرین اقدام در کاستن از تعهداتش ذیل برجام، هنوز میزان ظرفیت تولید اورانیوم خود را افزایش نداده است. 

جمهوری اسلامی ایران از مه 2019 پس از یک سال تحمل عهدشکنی آمریکا و بدعهدی طرف های اروپایی در اجرای تعهدات خود در برجام، کاهش گام به گام تعهدات برجامی خود را آغاز کرد.

دولت ایران یکشنبه 5 ژانویه 2020 (15جدی) در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد که براساس آن، تهران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه مواجه نیست.

براساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

کلیدواژه