ثور 31, 1399 09:04 Asia/Kabul
  • سازمان جهانی بهداشت خواستار تحقیقات مستقل درباره واکنش بین‌المللی به کرونا شد

کشورهای شرکت‌کننده در مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت با تصویب قطعنامه‌ای خواستار اقدام مشترک برای مقابله با بحران شیوع کرونا و همچنین تحقیقات مستقل درباره واکنش بین‌المللی به این بحران شدند.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، در قطعنامه تصویب شده در این نشست که به ریاست اتحادیه اروپا و به صورت آنلاین برگزار شد، کشورها خواستار "ارزیابی بی‌طرف، مستقل و جامع پیرامون واکنش بین‌المللی به همه‌گیری کرونا شدند.

این تصمیم مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت در حالی اتخاذ می‌شود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه همزمان با اولین روز برگزاری این مجمع تهدید به خارج کردن کشورش از این سازمان کرده و آن را "عروسک خیمه‌شب‌بازی" چین نامید.

در واکنش به اظهارات ترامپ، «جایو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به نامه ارسالی ترامپ به رییس سازمان جهانی بهداشت و انتقادهای مکرر از چین درخصوص همه‌گیری کرونا گفت: هدف ترامپ «تخریب چهره پکن» است.

ارسال یک نامه از سوی ترامپ به رییس سازمان جهانی بهداشت و استفاده از عبارت «عروسک خیمه شب بازی چین» برای توصیف این سازمان، بار دیگر باعث بالا گرفتن «جنگ لفظی» دولتمردان آمریکا و چین شده است.

از زمان شیوع همه‌گیری کرونا سیاستمداران و مقام‌های دولت ترامپ بارها ازچین انتقاد کرده و از نبود «شفافیت» این کشور درخصوص کرونا و اینکه سازمان جهانی بهداشت «چین محور» بوده است، انتقاد کرده اند.

شمار مبتلایان به کرونا به 4 میلیون و 950 هزار نفر در دنیا نزدیک شده و حدود 323 هزار نفر جان باخته‌اند و دولت‌ها در تلاش برای مهار این ویروس خطرناک هستند.

کلیدواژه