روسیه: اظهارات مقام‌ های اروپایی با ادعای پایبندی به برجام مطابقت ندارد
(last modified 1399-04-03T06:56:35+00:00 )
سرطان 03, 1399 11:26 Asia/Kabul
  • روسیه: اظهارات مقام‌ های اروپایی با ادعای پایبندی به برجام مطابقت ندارد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: اظهارات سودجویانه تروئیکای اروپایی درباره بکارگیری مکانیسم ماشه با ادعای آنها برای پایبندی به برجام مطابقت ندارد.

به گزار ش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه  روز دوشنبه با انتشار  بیانیه ‌ای اعلام کرد: ادعاهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در پایبندی به برجام  با اقدامات آنها برای متشنج کردن وضعیت پیرامون برنامه هسته ای تهران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز  راه اندازی مکانیسم ماشه  مطابقت نمی کند.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه اعلام کرد که علت اولیه همه مشکلات و نواقص پیش آمده در اجرای معامله هسته ای با ایران اقدامات مداخله گرایانه  آمریکا بوده که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و تا امروز به نقض مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه می دهد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی،  جمعه هفته گذشته با فشار بریتانیا، فرانسه و آلمان، قطعنامه ای سیاسی علیه ایران تصویب کرد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در راستای جلب نظر آمریکا در این قطعنامه، جمهوری اسلامی ایران را که بالاترین سطح از همکاری را با  آژانس داشته است به نداشتن همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کردند.

ایران،  به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 مه 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

کلیدواژه