سنبله 12, 1399 07:29 Asia/Kabul
  • بیانیه هلگا اشمید؛ آمریکا نمی‌تواند فرایند بازگشت تحریم‌های ایران را آغاز کند

"هلگا اشمید" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده نشست کمیسیون مشترک برجام سه شنبه شب پس از پایان شانزدهمین نشست این کمیسیون در بیانیه ای بر اهمیت صیانت از این توافق بین المللی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، "اشمید" در این بیانیه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام اشاره و اعلام کرد، طرف های برجام در این نشست تایید کردند آمریکا نمی‌تواند فرایند بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت را آغاز نماید.

در بیانیه معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح شده است، اعضای حاضر در نشست کمیسیون مشترک با اشاره به خروج یکجانبه و اعلام توقف مشارکت آمریکا در برجام، مجددا تاکید کردند، آمریکا را نمی‌توان یک دولت عضو این توافق محسوب کرد.

اعضای برنامه جامع اقدام مشترک، روز سه شنبه در چارچوب  نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گردهم آمدند تا گام دیگری را برای حفظ این توافق در برابر یکجانبه‌گری‌های آمریکا بردارند.

طرف های برجام در این نشست  بر لزوم حفظ این توافق بین المللی تاکید کردند.

آمریکا در پی شکست در شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود و علی رغم خروجش از برجام قصد دارد از مکانیسم بازگردانی تحریم ها "مکانیسم ماشه" که تنها برای اعضای مشارکت کننده در این توافق محفوظ است، برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

تصمیمی که با مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت مواجه شده است.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه