حمل 22, 1400 09:47 Asia/Kabul
  • اولیانوف: سیاست «فشار حداکثری» به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران منجر شد
    اولیانوف: سیاست «فشار حداکثری» به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران منجر شد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین»، گام‌های ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی را نتیجه سیاست‌های «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه تهران اعلام کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» پایتخت اتریش در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در پاسخ به یادداشت رسانه سعودی «عرب‌نیوز» که مدعی شده بود که احتمال توسعه‌طلبی ایران در صورت کاهش تحریم‌های آمریکا وجود دارد، نوشت: «تعداد زیادی از مخالفان برجام وجود دارند که مطلقاً قادر به ارائه جایگزین مناسب برای احیای آن نیستند».

اولیانوف سپس با انتقاد از سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «تداوم سیاست فشار حداکثری به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های برجام منجر شد».

واشنگتن در می 2018(ثور 1397) در دوره ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و از آن پس علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌ های گسترده‌ای را نیز علیه تهران وضع کرده است، اما "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا به بازگرداندن ایالات متحده به این توافق ابراز تمایل کرده است؛ با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی از جانب دولت بایدن برای بازگشت به برجام صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران در می 2019(ثور 1398)، یک سال پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام، و ناکامی کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود، کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

کلیدواژه